Volkswagen Golf GTI , samochód znany praktycznie każdemu. Ikona Hot Hatchów, samochodu dla rodziny ale również przez wielu uważany za nudnego. Jaka więc jest sportowa odmiana GTI i czy daję frajdę z jazdy ?
Układ napędowy Golfa GTI
Golf GTI 7 generacji występował w różnych odmianach mocowych, tu jednak skupię się na najpopularniejszych. 220 koni przed liftem oraz 230 koni w polifcie. Dodatkowo Volkswagen oferował pakiet performance który przed liftem podnosił moc. 230 koni, a po lifcie do 245. Performance to nie tylko podniesie. Głównie chodzi o wyposażenie samochodu w szperę jak i mocniejsze hamulce. Silnik to w każdym przypadku 2.0 TSI 4 cylindry z turbo. Auto jest przednio napędowe. Masa wynosi 1415 kg. Każda z wymienionych wersji występowała z manualem bądź dwusprzęgłowym automatem.
Jak prowadzi się Golf GTI ?
Jeśli znamy już dane to jaki jest golf gti w użytku? Jestem w stanie wypowiedź się z perspektywy osoby która na co dzień ma z nim styczność. Dokładnie mówiąc z przed liftem w wersji performance wyposażonym w manualną skrzynie biegów. Pierwsze co po zajęciu miejsca to niska pozycja za kółkiem. Fotele mają dobre trzymanie boczne, nie sprawiają problemów przy wsiadaniu i nie męczą w dłuższej trasie. Jak na 10 letnie auto wyposażenie jest dobre. Podczas jazdy na co dzień niczego nie brakuje, jest apple car play czy android auto. Samochód ma dobry system audio i wyciszenie na przyzwoitym poziomie.
Przejdźmy do wrażeń z jazdy, samochód jest bardzo sprawny, potrafi nie jednego zaskoczyć, a przy tym nie sprawia trudności w jeździe.
Na dobrej oponie praktycznie nie traci trakcji nawet przy dynamicznym wychodzeniu z zakrętu, co jak na ośkę mnie zaskoczyło.
Zawias tego auta to coś co w połączeniu z szperą daje genialne rezultaty. Auto pokonuję zakręty jak przyklejone, jest bardzo ale to bardzo pewne w prowadzeniu i daje przy tym masę frajdy. Samochód również nie męczy się po dość długiej dynamicznej jeździe. Nigdy nie było problemów z zbyt dużym nagrzewaniem a hamulce nie tracą zbytnio na sprawności.
Technologia zastosowane w Golfie GTI
Manualna skrzynia biegów która dla właściciela była obowiązkiem również jest bardzo dobra. Biegi wchodzą pewnie i są dosyć długie co przekłada się na dobre przyśpieszenie do setki którą osiąga na drugim biegu w czasie 6,5 sekundy.
Samochód nadaje się w trasy i nie męczy na co dzień (chociaż egzemplarz z którym mam do czynienia nie posiada regulowanej twardości zawieszenia które było w opcji, przez co jest dosyć twardo). Do zalet dopisałbym na pewno spalanie które przy naprawdę dynamicznej jeździe oscyluję w okolicach 11 litrów na 100km, jadąc spokojnie w trasie jesteśmy w stanie oscylować między 7-8 litrów na 100km. Golfowi brakuję trochę brzmienia, słuchać że jest to coś mocniejszego ale to nie ta liga co przykładowo i30N czy Focus ST. Po czasie również oswajamy się z mocą. Zaczyna nam jej trochę brakować przy wyższych prędkościach. Trzeba jednak mieć na u wadzę że to przód napęd, także wysoka moc może powodować utratę trakcji przy niższych prędkościach w szczególności na zakrętach, odbierając frajdę jaka jest aktualnie na rzecz lepszej dynamiki przy prędkościach autostradowych.
Podsumowanie
Więc jaki jest Golf GTI 7 generacji po blisko 10 latach? GTI to dalej bardzo dobre auto które idealnie nadaje się na co dzień, nie wymaga od ciebie ogromu umiejętności a daję dużo radości. Również przez skrzynię manualną samochód nabiera charakteru i staję się jeszcze bardziej analogowy. Osobiście GTI mnie zaskoczyło, w moich oczekiwaniach auto stawiałem jako po prostu mocniejszy hatchback, jednak to co pokazuję na zakrętach uświadamia że to auto ma coś w sobie. Na uwagę również zasługują detale takie jak: czerwone elementy na nadwoziu, czerwone zaciski hamulcowe, przeszycia we wnętrzu w kolorze czerwonym, oświetlenie ambiente w tej samej barwie, oraz kultowe już fotele w kratkę i gałka zmiany biegów przypominająca piłkę golfową. Dbałość o te szczegóły wyróżnia GTI na tle całej gamy Golfa.
zdjęcia: Copyright: Verwendung f¸r Pressezwecke honorarfrei