Aston Martin Valkyrie, znany wcześniej jako AM-RB 001 i Nebula, jest dziełem Adriana Neweya. Ten renomowany angielski konstruktor, odpowiedzialny za dominację Red Bull Racing w Formule 1 w latach 2010-2013, stworzył samochód łączący technologie wyścigowe z wygodą supersamochodu. Newey skupił się na zaawansowanych rozwiązaniach aerodynamicznych, czerpiąc z doświadczenia Formuły 1 oraz prototypów Le Mans.
Proces tworzenia Aston Martin Valkyrie
Tworzenie Aston Martin Valkyrie wymagało współpracy z najlepszymi. Cosworth dostarczył nową jednostkę napędową, a Rimac baterie hybrydowe. Kadłub z włókien węglowych produkowało kanadyjskie Multimatic, znane z pracy przy modelach One-77 i Lagonda Taraf. Zespołowi udało się stworzyć coś, czego świat nie widział.
Aston Martin Valkyrie: Pierwszy prototyp
Pierwszy, nieruchomy koncept pojawił się latem 2016, a nazwę Aston Martin Valkyrie przyjęto kilka miesięcy później. Wiosną 2019 roku zadebiutował pierwszy, jeżdżący prototyp, który przeszedł wiele modyfikacji. Choć produkcję planowano na 2020 rok, ostateczny start przesunięto na koniec 2021 roku.
Aston Martin Valkyrie: Aerodynamika nie z tej ziemi
Valkyrie to ekstremalne podejście do aerodynamiki. Duże wycięcia w przedniej i tylnej części samochodu ograniczają przestrzeń dla kierowcy, pasażera oraz układu napędowego. Lekki kadłub z włókien węglowych i półleżące pozycje siedzeń są kluczowe dla tego projektu. Fotele zintegrowano z kadłubem, oddzielone jedynie wąską ścianką.
Wnętrze
Deskę rozdzielczą zastąpił wyświetlacz na zdejmowanej kierownicy, a dodatkowe wyświetlacze z boku kabiny i kamery zastępują lusterka boczne. Wnętrze jest ciasne i funkcjonalne, z wąskim otworem wejściowym dostępnym tylko dla osób o odpowiedniej kondycji i gabarytach.
Układ napędowy
Aston Martin postawił na wolnossący silnik benzynowy V12 o kącie rozwarcia 65 stopni, zaprojektowany przez Cosworth. Ten silnik, o pojemności 6,5 litra, osiąga imponujące 11,1 tys. obrotów na minutę, generując ponad 1000 KM. Silnik waży tylko 206 kg i jest połączony z 7-stopniową automatyczną skrzynią biegów od Ricardo.
Co więcej, Valkyrie to hybryda, w której V12 wspiera silnik elektryczny o mocy 120 kW i momencie obrotowym 280 Nm. Dodatkowo, akumulatory o pojemności 40 kWh pochodzą od Rimac i zawierają system odzyskiwania energii z hamowania. Dzięki temu połączeniu, całkowita moc układu napędowego wynosi 1155 KM, przy masie własnej nieprzekraczającej 1200 kg. To daje stosunek mocy do masy prawie jeden do jednego.
Całkowita moc układu napędowego wynosi 1155 KM, przy masie własnej nieprzekraczającej 1200 kg, co daje stosunek mocy do masy prawie jeden do jednego. Aston Martin Valkyrie osiąga prędkość maksymalną 430 km/h, choć jest ona ograniczona do 335 km/h. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mniej niż 2,5 sekundy, a od 0 do 240 km/h – mniej niż 10 sekund. Takie parametry sprawiają, że Valkyrie to prawdziwa bestia na drodze.
Produkcja ograniczona jest do 150 egzemplarzy, co czyni każdy model wyjątkowo ekskluzywnym.