Odznaka XX, tradycyjnie zarezerwowana dla samochodów torowych o niskiej produkcji, tym razem trafiła na model drogowy produkowany w większej liczbie. SF90 łamie dotychczasowe zasady dla XX – to samochód drogowy, dostępny także jako kabriolet Spider, niekwalifikujący się do ekskluzywnych wydarzeń i programów Ferrari. Pojawia się pytanie, dlaczego nie użyto innej, mniej kontrowersyjnej odznaki z bogatej historii Ferrari.
Silnik i moc SF90 XX
SF90 ma potężny, doładowany silnik V8. Jednak entuzjaści wolą legendarny dźwięk silników V12. Ferrari, znane z produkcji epickich V12, postawiło na V8. Dla niektórych to krok wstecz, mimo wsparcia trzema silnikami elektrycznymi. SF90 z nowym pakietem aerodynamicznym prezentuje się imponująco.
Nowe skrzydła, wloty powietrza i inne elementy poprawiające aerodynamikę nadają mu bardziej agresywny wygląd. Downforce nie jest imponujący w porównaniu z konkurencją, ale Ferrari twierdzi, że to najbardziej efektywna aerodynamika wśród ich drogowych modeli.
Osiągi i technologie SF90 XX
SF90 XX przekracza 1000 KM, z dodatkowym 17 KM z silnika V8 i 13 KM z silników elektrycznych. Masa własna 1560 kg (1700 kg z płynami) nie klasyfikuje go jako superlekki, ale osiągi 1016 KM robią wrażenie. Moc jest rozdzielana na cztery koła, z indywidualnym silnikiem elektrycznym dla każdego z przednich kół, co zapewnia oszałamiający pęd.
Skręt jest precyzyjny, a opony Michelin Cup2R kluczowe dla prędkości i stabilności. Główny kierowca testowy, Raffaele de Simone, podkreśla, że opony były stałym punktem, wokół którego opracowano resztę pojazdu. Raffaele de Simone ustanowił rekord czasu na torze Fiorano, czyniąc SF90 XX najszybszym drogowym Ferrari, choć najwolniejszym pojazdem XX.
Luksusy i komfort w SF90 XX
SF90 XX oferuje luksusy, takie jak klimatyzacja, wysokiej jakości system audio i pełen pakiet opcji, przyciągając klientów szukających nie tylko wydajności, ale i komfortu. Ferrari podniosło cenę SF90 XX o 300 000 funtów w stosunku do standardowego modelu SF90, co podkreśla strategię zwiększenia wartości poprzez edycje limitowane.
Uruchomienie SF90 XX może oznaczać koniec dla odznaki XX jako symbolu super limitowanych edycji. Mimo osiągnięć inżynieryjnych, pierwotne założenia projektu wydają się bardziej biznesowe niż pasjonackie.
Podsumowanie
SF90 XX, mimo imponującego pakietu technologicznego i osiągów, jest krokiem biznesowym Ferrari, mającym na celu zwiększenie wartości marki poprzez limitowane edycje. Dla entuzjastów motoryzacji ten model może być postrzegany jako mniej autentyczny względem tradycyjnych wartości Ferrari.