Mercedes określa AMG ONE mianem „Technologia Formuły 1 na drogi” – i to nie są puste słowa. Oglądając osiągi tego pojazdu, staje się jasne, że Mercedes przekroczył granice dotychczasowej inżynierii samochodowej. AMG ONE może nie jest mistrzem prostej linii, ale jego niesamowita przyczepność i równowaga czynią go potworem na torze.
W listopadzie 2022 ustanowił nowy rekord Nurburgringu dla legalnych samochodów drogowych, pokonując dłuższą trasę w 6:35.183, a krótszą w 6:30.705. Kolejnym wyczynem było okrążenie toru Monza w czasie 1:43.902, bijąc najszybszy samochód GT3, Mercedes-AMG GT3.
Przyspieszenie i Silnik
Mercedes-AMG ONE przyspiesza od 0-100 km/h w zaledwie 2.9 sekundy, 200 km/h w 7 sekund, a 300 km/h w 15.6 sekundy. Od pierwszego ogłoszenia w 2017 roku wiadomo było, że Mercedes wykorzystuje autentyczny silnik F1 w modelu One. Było to źródło pewnych frustracji, dopasowując go do zastosowań drogowych. Jednak silnik ten działa – 1.6-litrowy V6 osiąga imponujące 11,000 obrotów na minutę, korzystając z pojedynczego turbodoładowania z elektrycznym wspomaganiem.
Moc i Napęd
Silnik wykorzystuje podwójne wałki rozrządu, zawory sprężynowe, bezpośredni wtrysk oraz skomplikowany system oczyszczania spalin, by wygenerować samodzielnie 566 KM. Niesamowity silnik to tylko połowa historii napędu AMG One. Cztery silniki elektryczne łączą się, dając ogólną moc 1,049 KM i możliwość napędu na wszystkie koła.
Dwa silniki umieszczone są z przodu, każde przy jednym kole, generując łącznie 322 KM. Trzeci silnik, zainstalowany wraz z silnikiem benzynowym, przekazuje 161 KM. Czwarty silnik jest powiązany z wysokotechnologicznym turbodoładowaniem, dodając kolejne 121 KM do mieszanki. Silnik ten może także odzyskiwać energię z turbosprężarki.
System Chłodzenia
Zastosowano również skomplikowany system chłodzenia cieczą dla każdej baterii, dzięki czemu samochód o mocy ponad 1000 KM utrzymuje temperaturę baterii na poziomie około 45 stopni Celsjusza.
Aerodynamika i Design
Karoseria Mercedes-AMG ONE, wykonana z monocoque z włókna węglowego, klei się do drogi, prezentując płynne i organiczne linie, a nie kanciaste formy. Ogromne wloty powietrza w nosie pojazdu odprowadzają ciepło do ceramicznych hamulców, a na dachu znajduje się duży wlot powietrza chłodzący silnik. Tył pojazdu wyposażono w dwuczęściowy dyfuzor, poprawiający aerodynamikę, oraz w wysuwany spoiler. Wydech AMG ONE oczywiście również zainspirowany Formułą 1.
Tryby Jazdy
W programach Race Plus i Strat2 w trybie torowym, Mercedes twierdzi, że docisk aerodynamiczny jest pięciokrotnie większy niż w normalnym trybie autostradowym. Trzeci tryb, Race DRS, to tryb niskiego oporu powietrza do osiągania maksymalnej prędkości (koło 350 km/h).
Waga i Skrzynia Biegów
Waży około 1,695 kilogramów oraz ma nową siedmiobiegową zautomatyzowaną skrzynię manualną opracowaną specjalnie dla tego hiperauta. Kierowcy będą zaskoczeni wnętrzem AMG ONE. Skoro mówimy o drogowej wersji bolidu F1, dlaczego nie stworzyć wnętrza, które to odzwierciedla?
Wnętrze i Technologie
Kierownica – prostokątna, z włókna węglowego, usiana przyciskami kontrolnymi i światłami ostrzegawczymi, niczym w bolidzie F1. Dwie duże cyfrowe ekrany dominują na desce rozdzielczej, i to właściwie wszystko. Nie szukaj tradycyjnego lusterka wstecznego. Kamera tylna przejmuje tę funkcję, co jest korzystne, biorąc pod uwagę niemal zerową widoczność do tyłu z miejsca kierowcy.
Cena i Produkcja
Cena przekracza 2 miliony euro, a wyprodukowano zaledwie 275 egzemplarzy. Mimo że design AMG One może nie być uznany za najbardziej olśniewający wśród hiperaut, to samochód ten stanowi technologiczne arcydzieło. Być może jest to najbardziej ekstremalny hipersamochód, jaki kiedykolwiek pojawił się na naszej planecie.