1980s 1990s Supersamochody

Honda NSX

W 1984 roku Honda rozpoczęła projekt stworzenia supersamochodu, który miał konkurować z Ferrari, Porsche i Lamborghini. Prace nad tym pojazdem trwały niemal pięć lat, przy współpracy z włoskim studiem Pininfarina oraz Ayrtonem Senną, który uczestniczył w testach. Tak oto powstała Honda NSX.

Prezentacja i produkcja Honda NSX

Pierwszy prototyp zaprezentowany w 1989 roku zwiastował rewolucję w świecie supersamochodów. Produkcję seryjną rozpoczęto w 1990 roku w zakładach w Tochigi. Pojazd nazwano NSX (New Sportscar Xperimental). Mimo mocy 274 KM, zyskał duże zainteresowanie na rynku.

Wprowadzenie modelu NSX-R

W 1992 roku wprowadzono model NSX-R, dostępny wyłącznie w Japonii. Charakteryzował się on mniejszą masą oraz nieco większą mocą. NSX produkowano przez piętnaście lat, aż do 2005 roku, wprowadzając liczne modyfikacje. W 1997 roku zwiększono pojemność silnika i przeprojektowano wiele podzespołów.

Specyfikacja techniczna Honda NSX

Honda NSX napędzana była innowacyjnym silnikiem V6 o pojemności 3,2 litra po faceliftingu w 1997 roku. Silnik wyposażono w cztery wałki rozrządu, cztery zawory na cylinder oraz systemy VVIS i VTEC. Te technologie zwiększyły moc do 294 KM, choć wersja NSX-R osiągała moc 284 KM zgodnie z japońskimi przepisami. Wcześniejsze modele miały silniki o pojemności trzech litrów i mocy 274 KM.

Konstrukcja i masa

Honda NSX zaprojektowano z myślą o minimalizacji masy, stosując aluminiowe stopy w konstrukcji nadwozia, płyty podłogowej i zawieszenia. Karoseria ważyła jedynie 210 kilogramów, co jest znacząco mniej w porównaniu do tradycyjnych stalowych konstrukcji. Całkowita masa pojazdu wynosiła 1365 kilogramów, znacznie mniej niż Ferrari 348, które ważyło około 1,46 tony.

Rozkład masy i zawieszenie

NSX charakteryzowała się doskonałym rozkładem masy (42% z przodu i 58% z tyłu) dzięki centralnemu umieszczeniu silnika i zbiornika paliwa. Zawieszenie z kutej aluminium wzorowano na rozwiązaniach z Formuły 1, z podwójnymi wahaczami i azotowymi amortyzatorami. Zastosowano również elektronicznie wspomagany układ kierowniczy oraz wentylowane tarcze hamulcowe z ABS-em.

Honda NSX zainspirowała takie postaci jak Gordon Murray, twórca McLarena F1, co podkreśla jej innowacyjność i wpływ na przemysł motoryzacyjny.

O autorze

Mam 20 lat i jestem redaktorem naczelnym Corsa Classica oraz twórcą kanału Jazdajakmarzenie na TikToku, gdzie zgromadziłem już ponad 50 tysięcy obserwujących. Moja pasja do samochodów zaczęła się w wieku 5 lat i od tamtej pory nie przestaję zgłębiać świata motoryzacji – od największych wystaw jak Goodwood i Essen Motor Show po muzea samochodowe w całej Europie. Latami zbierałem modele aut od Autoart po CMC, ucząc się każdego detalu. Dziś tworzę treści, które przyciągają prawdziwych pasjonatów motoryzacji.