2000s Testy

Recenzja: BMW M5 E60

BMW M5 E60 może nie jest najpiękniejszym modelem, ale na pewno najdzikszym sportowym sedanem w historii marki. Zbliżając się do swoich dwudziestych urodzin, zyskał szacunek nawet najbardziej krytycznych fanów motoryzacji. Choć jego utrzymanie jest kosztowne, 500-konny silnik V10 wart jest każdej wydanej złotówki.

Wyjątkowy model M

E60 M5 to nie tylko wyjątkowa Seria 5 – to wyjątkowy model M, który zdobył uznanie dzięki unikalnym cechom. Zadebiutował jako koncepcja w 2003 roku, a produkcja ruszyła rok później. Powstało 19 564 sedanów i 1 025 wersji Touring. Spośród nich 1 364 miało opcjonalną ręczną skrzynię biegów, co czyni je bardzo pożądanymi na rynku kolekcjonerskim.

Silnik i osiągi BMW M5 E60

Pod maską E60 M5 znajduje się S85, 5-litrowy V10 o mocy 507 KM. Silnik ten, korzystający z doświadczeń BMW w Formule 1, posiada dziesięć indywidualnych przepustnic i system zmiennych faz rozrządu. Przekazuje moc na tylne koła za pomocą 7-biegowej skrzyni SMG III lub opcjonalnej 6-biegowej ręcznej skrzyni biegów, dostępnej od 2007 roku.

Konstrukcja nadwozia BMW M5 E60

E60 M5 wyróżnia się konstrukcją nadwozia z różnorodnych stopów stali i aluminium. Dzięki temu możliwe jest równomierne rozłożenie masy 53:47. Stylistyczne zmiany, takie jak trzy wloty powietrza z przodu, szerokie nadkola i charakterystyczne lusterka boczne, były dziełem zespołu projektowego pod kierunkiem Davide Arcangeliego.

Wnętrze BMW M5 E60

Wnętrze M5 jest równie imponujące. Wyposażone w iDrive, nawigację satelitarną, sportową kierownicę oraz zaawansowane fotele z opcjonalnym chłodzeniem.

Zawieszenie i układ kierowniczy BMW M5 E60

Pod względem zawieszenia, E60 M5 korzysta z aluminiowych komponentów i systemu Electronic Damper Control (EDC). System oferuje trzy tryby pracy: Comfort, Normal i Sport. Układ kierowniczy M Servotronic dostosowuje się do wybranego trybu zawieszenia, zapewniając odpowiednie wrażenia z jazdy.

Hamulce i felgi

Hamulce wentylowane i nawiercane, stalowe tarcze oraz opcjonalne ceramiczne rotory gwarantują skuteczność hamowania. 19-calowe felgi BBS zapewniają doskonałą przyczepność.

Podsumowanie

E60 M5 była krytykowana za skomplikowane systemy elektroniczne, ale jej niesamowity V10 zapewnił jej miejsce w historii motoryzacji. Dzięki unikalnemu charakterowi i wyjątkowej konstrukcji, E60 M5 zyskała status kolekcjonerskiego klasyka, który warto posiadać.

Etykiety:

O autorze

Mam 20 lat i jestem redaktorem naczelnym Corsa Classica oraz twórcą kanału Jazdajakmarzenie na TikToku, gdzie zgromadziłem już ponad 50 tysięcy obserwujących. Moja pasja do samochodów zaczęła się w wieku 5 lat i od tamtej pory nie przestaję zgłębiać świata motoryzacji – od największych wystaw jak Goodwood i Essen Motor Show po muzea samochodowe w całej Europie. Latami zbierałem modele aut od Autoart po CMC, ucząc się każdego detalu. Dziś tworzę treści, które przyciągają prawdziwych pasjonatów motoryzacji.