1950s Made in Uk racing cars

Jaguar XKSS

Jaguar XKSS to wyścigówka przystosowana do jazdy po drogach, będąca zmodyfikowaną wersją D-Type. Ten model jest jednym z najbardziej udanych wyścigowych samochodów produkowanych przez Jaguara.

Sukcesy Jaguara

Jaguar wygrał 24-godzinny wyścig Le Mans trzy razy z rzędu w latach 1955, 1956 i 1957. To czyni go bardziej udanym niż C-Type, który wygrał dwa razy, w latach 1951 i 1953. Lata 50. XX wieku były szczytowym okresem formy Jaguara, nawet przy poważnej konkurencji ze strony Porsche, Ferrari, Lancii i Mercedesa-Benz.

Silnik XK6

Częścią sukcesu Jaguara był silnik XK6. W różnych wersjach i pojemnościach, napędzał on najlepsze samochody drogowe i wyścigowe Jaguara przez niemal pięć dekad. Silnik ten był obecny w modelach takich jak C-Type, D-Type, E-Type, S-Type, Mark 1, Mark 2, XK120, XK140, XK150.

Konstrukcja i Wydajność Jaguar XKSS

Silnik rzędowy sześciocylindrowy zapewniał wspaniałą równowagę, a wysoka, dwukamerowa aluminiowa głowica czyniła go lekkim. W XKSS używano 3,4-litrowego silnika, który generował ponad 250 KM. W połączeniu z płynną karoserią, była to wystarczająca moc, aby zapewnić Jaguarowi kolejne zwycięstwa w wyścigach długodystansowych.

Jaguar XKSS

Aerodynamika i Design Jaguar XKSS

Lekka, aluminiowa monokokowa konstrukcja była kształtowana tak, aby była jak najbardziej aerodynamiczna. D-Type był szybszy o ponad 10 mil na godzinę na prostej Mulsanne niż Ferrari 250 GTO. Płynne linie nadwozia miały fundamentalny wpływ na przyszłe modele Jaguara, w tym na epokowy E-Type.

Rzadkość Jaguar XKSS

Gdy Jaguar wycofał się z wyścigów, 25 szkieletów D-Type zostało w fabryce na Browns Lane. Niestety, 60 lat temu wybuchł pożar, który zniszczył wiele nowych samochodów i dziewięć D-Type’ów gotowych do konwersji na XKSS. Tylko 16 egzemplarzy XKSS opuściło fabrykę w latach 50., a ostatnie dziewięć zbudowano według oryginalnych specyfikacji w zeszłym roku jako modele kontynuacyjne.

XKSS to niezwykle rzadki samochód, będący doskonałym przykładem połączenia wyścigowej technologii i elegancji na drogach. Jego historia i konstrukcja czynią go jednym z najbardziej pożądanych klasyków na świecie.

O autorze

Mam 20 lat i jestem redaktorem naczelnym Corsa Classica oraz twórcą kanału Jazdajakmarzenie na TikToku, gdzie zgromadziłem już ponad 50 tysięcy obserwujących. Moja pasja do samochodów zaczęła się w wieku 5 lat i od tamtej pory nie przestaję zgłębiać świata motoryzacji – od największych wystaw jak Goodwood i Essen Motor Show po muzea samochodowe w całej Europie. Latami zbierałem modele aut od Autoart po CMC, ucząc się każdego detalu. Dziś tworzę treści, które przyciągają prawdziwych pasjonatów motoryzacji.