Lamborghini Diablo to dziki byk, który w 1869 roku stoczył epicką bitwę z matadorem El Chico w Madrycie. Legenda o jego odwadze stała się inspiracją dla nazwy samochodu Lamborghini Diablo, wprowadzonego na rynek w 1990 roku i produkowanego do 2001 roku.
Projekt i Silnik Lamborghini Diablo
Podobnie jak w przypadku modelu Countach, projekt Diablo stworzył Marcello Gandini, ale Diablo wyróżniał się znacznie bardziej opływowym designem. Rozstaw osi wzrósł z 2,45 do 2,65 metra, co zwiększyło stabilność pojazdu. Silnik V12, przejęty z Countacha, przeszedł dodatkowe modyfikacje. Osiągnął pojemność 5,7 litra – o 0,5 litra więcej niż poprzedni model – i generował początkowo 492 KM. Lamborghini postawiło na koncepcję umieszczenia skrzyni biegów przed wzdłużnie ustawionym silnikiem. Dzięki temu wewnątrz pojazdu zyskano większą przestrzeń oraz lepsze rozłożenie masy.
Osiągi i Wersje Lamborghini Diablo
Lamborghini postawiło sobie za cel stworzenie najszybszego samochodu produkcyjnego na świecie. Cel ten został osiągnięty dzięki deklarowanej prędkości maksymalnej 325 km/h, chociaż w testach motoryzacyjnych prędkość ta była często nawet przekraczana. Diablo faktycznie stał się najszybszym produkcyjnym samochodem w momencie swojej premiery, co umocniło pozycję Lamborghini jako lidera w segmencie supersamochodów.
W 1993 roku wprowadzono wersję Diablo VT z napędem na cztery koła, a moc silnika była sukcesywnie zwiększana. W 1999 roku zamontowano stałe reflektory, zastępując wysuwane. We wrześniu 1999 roku zadebiutował Diablo GT, limitowana edycja bazująca na doświadczeniach z wyścigowym modelem GT2.
Diablo GT
Ten supersamochód napędzał znacznie zmodyfikowany, większy silnik V12 o pojemności 6 litrów i mocy 575 KM. Diablo GT miał większe hamulce, a użycie lekkich materiałów zredukowało jego wagę. Na tylnej części dachu umieszczono dodatkowy, solidny wlot powietrza.