Dla tych, którzy szukają samochodu elektrycznego, ekonomicznego, samochodu, który nigdy nie odwiedza warsztatu, Hyundai i20 N jest najbardziej nielogicznym wyborem na świecie. Jest to samochód przeznaczony dla osób, które kochają samochody, rozumieją je i rozumieją zasady ich prowadzenia.
Z Hyundai’a i20 N, miałem okazję spędzić prawie cały ostatni tydzień i BOŻE ŚWIĘTY ile ja miałem radości z jazdy.
Konkurencja
Segment najmniejszych hot hatchy staje się coraz bardziej konkurencyjny, a w rywalizacji z takimi modelami jak Fiesta ST, 208 GTI, Polo GTI czy Yaris GRMN, Hyundai wprowadza nowego zawodnika. Po kilku miesiącach oczekiwań na rynek trafił i20 N, sportowa maszyna inspirowana sukcesami rajdówki i20 WRC w mistrzostwach świata.
i20 N to trzeci model sportowy koreańskiego producenta z linii N, obok i30 N oraz i30 Fastback N. Nazwa serii N nawiązuje do ośrodka badawczo-rozwojowego w Namyang w Korei oraz słynnego toru Nürburgring w Niemczech.
Silnik
Pod maską i20 N znajduje się nowej generacji silnik benzynowy T-GDi o pojemności 1,6 litra, turbodoładowany, rozwijający moc 204 koni mechanicznych oraz 275 niutonometrów momentu obrotowego, dostępny w zakresie od 1750 do 4500 obrotów na minutę. Silnik współpracuje z ręczną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach, wyposażoną w funkcję szybkiego startu (Launch Control) oraz automatycznego dopasowania obrotów przy redukcji biegów (Rev Matching). Hyundai i20 N przyspiesza do 100 km/h w 6,7 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 230 km/h.
Auto może być także wyposażone w mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. W standardzie znajdziemy również przeprojektowane zawieszenie, układ kierowniczy oraz wzmocniony układ hamulcowy z tarczami powiększonymi o 40 milimetrów w stosunku do standardowego i20.
Tryby Jazdy
Hyundai i20 N oferuje kilka trybów jazdy: Normal, Eco, Sport, N oraz N Custom, który pozwala na niezależne dostosowanie pracy układu napędowego, zawieszenia i układu kierowniczego. Na pokładzie znajdziemy także system Performance Driving Data System do monitorowania i poprawy umiejętności jazdy na torze, a także zaawansowane systemy SmartSense wspomagające kierowcę w codziennej jeździe.
Zewnętrzna Stylistyka
Jeśli chodzi o wygląd, można by pomyśleć, że Hyundai i20 N wygląda jak zwykły Hyundai i20, zakładając, że sąsiedzi się zdenerwowali i postanowili udać się do sklepu z akcesoriami. Wiele lat temu, aby wyprodukować sportowy kompakt z obniżonym zawieszeniem poprawiającym środek ciężkości, dużymi felgami, turbodoładowaniem i odpowiednim układem wydechowym, trzeba było kupić sportowy kompakt, a następnie zainwestować dziesiątki tysięcy szekli w dodatki i akcesoria, z których niektóre przyciągały zbyt dużo uwagi. i20 N po prostu to rozumie.
Jego zewnętrzna stylistyka odznacza się odważną atrapą chłodnicy, dużymi wlotami powietrza, ostrymi zespołami świateł i sześciokątnymi obudowami lamp przeciwmgielnych, co nadaje mu muskularnego i potężnego wyglądu. Samochód ma elegancką, dynamiczną sylwetkę z prześwitem wynoszącym 101 mm, a boczny profil wyróżnia się unikalnymi nakładkami na drzwi, inspirowanymi dziedzictwem Hyundai w rajdach WRC.
Tył pojazdu charakteryzuje się dwukolorowymi zderzakami, spojlerem oraz ostrych kształtów lampami, co nadaje mu agresywnego wyglądu. Hyundai i20 N bez wątpienia wyróżnia się w swojej klasie, przyciągając wzrok, gdziekolwiek się pojawi.
Wnętrze
Kabina Hyundai i20 N wygląda jak w każdym innym Hyundai i20 – oczywiście z doskonałymi sportowymi siedzeniami, solidną kierownicą i przyciskami sterowania systemami sportowymi. Gdyby to był zwykły i20, powiedzielibyśmy, że jest trochę spartański, prosty, nieco nudny, względnie przestronny, radio, mały ekran. Ale sportowe kompakty, gatunek na wymarciu, są zaprojektowane właśnie do tego: by w sobotni poranek wyładować parę na krętych drogach, wrócić do domu, zabrać dzieci i lodówkę i jechać na plażę z selektorem jazdy ustawionym na „ekonomię”. To właśnie w tych warunkach i20 N wyróżnia się na tle innych, ponieważ w przeciwieństwie do większości sportowych kompaktów z przeszłości, ma pięć drzwi. Jeśli mama czy tata nie zdecydują się na przyspieszenie lub wjazd w zakręt z szaloną prędkością, nikt nie dowie się, że to sportowa wersja.
Przed kierowcą znajdują się dwa ekrany o przekątnej 10,25 cala: jeden dla multimediów z Android Auto czy Apple Carplay, a drugi to zestaw wskaźników N Supervision Cluster, który prezentuje dane o jazdzie. System audio to 8-głośnikowa konfiguracja Bose, która zapewnia świetną jakość dźwięku, nawet przy głośnym słuchaniu muzyki.
Samochód oferuje wiele możliwości regulacji, zapewniając komfort, a także wystarczająco dużo miejsca z tyłu na dwa duże foteliki samochodowe. Bagażnik ma pojemność 310 litrów, co jest wystarczające na codzienne potrzeby rodziny.
Hyundai i20 N jest wyposażony w elektronikę, dużo elektroniki, jak wiele nowoczesnych samochodów. Systemy bezpieczeństwa, systemy kalibracji zarządzania silnikiem i tym podobne, ale w i20 N te systemy są zaprojektowane, aby ukryć pana Hyde’a przed Jekyllem: w codziennej jeździe i20 N to zwykłe i20 z manualną skrzynią biegów, choć niezwykle trudne ze względu na sportowe zawieszenie. Jest nawet dość ekonomiczny, dla tych, którzy potrafią pozostać w trybie „oszczędzania”. Ale naciśnięcie przycisku wywołuje diabelskie działanie: wydech i20 N ma zawór, który otwiera się i pozwala na wydobywanie się hałasu i całkiem sporej ilości wybuchów, reakcja na pedał jest ostrzejsza, moc płynie imponująco.
Jak się prowadzi?
Jazda Hyundaiem i20 N to czysta przyjemność. Większość mojej jazdy w tym samochodzie to była dynamiczna jazda po wiejskich drogach po górach lub sztywno +180 km/h po Autobahnie.
Zawieszenie, choć sztywne, idealnie współgra z układem jezdnym, zapewniając stabilność przy wyższych prędkościach oraz skuteczne tłumienie nierówności na bardziej wymagających trasach.
Silnik 1.6 turbo dostarcza pełen zakres mocy już od niskich obrotów, co w połączeniu z dobrze zestrojoną manualną skrzynią biegów pozwala na dynamiczne przyspieszenia zarówno na krótkich prostych, jak i podczas wychodzenia z ostrych zakrętów. Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu dodatkowo zwiększa przyczepność i stabilność, umożliwiając bardziej agresywne wchodzenie w zakręty bez ryzyka utraty kontroli nad tyłem pojazdu.
Na autobahnie i20 N zachowuje się pewnie i komfortowo, nawet przy wyższych prędkościach, co czyni go doskonałym wyborem nie tylko do sportowej jazdy, ale również na dłuższe trasy. Mimo swojego sportowego charakteru, auto zapewnia odpowiedni poziom komfortu, dzięki czemu podróżowanie z większą prędkością nie męczy kierowcy ani pasażerów.Jest wystarczająco cichy w kabinie, ale warto omijać nierówności, ponieważ ich obecność jest odczuwalna w tym aucie.
Kupno tego samochodu to świetna decyzja nie tylko ze względu na osiągi i design, ale również praktyczność. Hyundai i20 N oferuje więcej miejsca na pasażerów i bagaże niż tradycyjne sportowe samochody, co sprawia, że świetnie nadaje się na codzienny samochód. W tej cenie, trudno o lepszą propozycję, a i nie wiadomo, jak długo jeszcze będziemy mogli kupować takie samochody.