To nie jest kolejna wersja Bugatti Chiron. Choć zewnętrznie może przypominać stary hipersamochód z silnikiem W-16, Tourbillon to zupełnie nowe auto. Nowa jest monokokowa konstrukcja, nowe jest zawieszenie, a hybrydowy napęd V-16 to absolutna nowość. Przedstawiamy Bugatti Tourbillon, nowy flagowy modelu o mocy całkowitej: 1 800 KM.
Silnik
Plotki okazały się prawdziwe – to 8,3-litrowy potwór, który osiąga 9 500 obrotów na minutę i generuje 1 000 koni mechanicznych bez turboładowania. Cosworth pomógł w rozwoju tego wolnossącego silnika, który waży tylko 252 kg, mimo że jest znacznie większy od zastępowanego W-16. Dodatkowo generuje 900 Nm momentu obrotowego.
Tourbillon korzysta z hybrydowego wspomagania. Przednia oś elektryczna ma dwa silniki, a trzeci silnik z tyłu wspomaga tylne koła. Centralnie umieszczony akumulator o pojemności 25 kWh dostarcza 800 KM mocy, co daje łącznie 1 800 KM. Przy odpowiednim przyczepności opon Michelin Pilot Sport Cup 2, Tourbillon osiąga 100 km/h w zaledwie 2,0 sekundy.
Osiągi
To jednak nie oddaje pełni możliwości Tourbillon. Przy pełnym przyspieszeniu, 200 km/h osiąga w około 5,0 sekund, a 300 km/h w 10 sekund. Maksymalna prędkość wynosi 380 km/h, osiągana w mniej niż 25 sekund, chyba że użyjemy specjalnego klucza Speed Key. Wtedy prędkość wzrasta do 444 km/h.
Mimo baterii i silników elektrycznych, Tourbillon jest lżejszy od Chirona. Może poruszać się po mieście bez uruchamiania silnika V-16, z zasięgiem elektrycznym wynoszącym 60 km. Bugatti nie podaje prędkości na napędzie elektrycznym ani czasu ładowania, ale korzysta z systemu 800-voltowego, co zapewnia szybkie ładowanie.
Nazwę Tourbillon kojarzą miłośnicy zegarków jako mechanizm poprawiający precyzję czasomierzy. Bugatti postrzega swój model jako mechaniczne arcydzieło. Wnętrze jest analogowe, z trzema dużymi wskaźnikami na kierownicy, które pokazują prędkość, obroty silnika, ilość paliwa i temperaturę silnika. Wszystko to bez jednego ekranu.
Zegary zaprojektowane przez szwajcarskich zegarmistrzów Switch są na stałe zamocowane do kolumny kierownicy. W konsoli centralnej znajdują się aluminiowe przełączniki, pokrętła oraz kryształowa dźwignia startowa silnika V-16. Dla ukrytego ekranu cyfrowego, który wyświetla Apple CarPlay i inne funkcje, wystarczy jedno polecenie.
Design
Design Tourbillon nie pozostawia wątpliwości, że to Bugatti. Nadwozie inspirowane Chironem ma specjalny dyfuzor, a wloty pod reflektorami kierują powietrze do dużych bocznych wlotów. Grille w kształcie podkowy dostarcza powietrze do chłodnic, jednocześnie zwiększając docisk. Aktywne tylne skrzydło może działać jako hamulec powietrzny. Całość oparta jest na nowym zawieszeniu wielowahaczowym, które jest o 45% lżejsze niż w Chiron.
„Rozwój Bugatti Tourbillon był prowadzony przez 115-letnią historię Bugatti i słowa samego Ettore Bugatti,” powiedział CEO Bugatti Mate Rimac. „Jego maksymy 'jeśli porównywalne, to już nie Bugatti’ i 'nic nie jest zbyt piękne’ były dla mnie osobiście przewodnikiem, podobnie jak dla zespołów projektowych i inżynierskich, które tworzyły nową erę w historii hipersamochodów Bugatti.”
Nowa era zacznie się dopiero w 2026 roku, kiedy pierwsze 250 egzemplarzy Tourbillon zostanie dostarczone. Aktualnie Tourbillon przechodzi fazę testów, więc zacznijcie oszczędzać. Cena startowa Tourbillon to 3,6 miliona euro (około 3,9 miliona dolarów według bieżącego kursu wymiany).