Pikes Peak to nazwa szczytu w Kolorado i legendarny wyścig górski o długości 20 kilometrów zawierający 156 zakrętów. Przez to że pojazdy muszą jechać pod górę z niemałym stopniem nachylenia fabryczne ustawienia nie wystarczą, kierowcy zmuszeni są do dokonywania wielu zmian i przeróbek, a niektórzy niekiedy budują własne projekty. Przyjrzyjmy się ostatnim najlepszym czasom na tej trasie.
Miejsce 10
Dziesiąty najlepszy czas w 1986 roku osiągnął Bobby Unser czyli legenda Pikes Peak. We wcześniejszych latach wielokrotnie ustanawiał rekordy w tym 6 razy pod rząd, w latach 1958-1962 a potem w 1968. Jeździł w tym czasie Unsere Special i Rislone Special które jak można się domyślić nazwał swoim nazwiskiem. Jego najlepszy czas który otwiera nasze zestawienie wynosi 11:09.220. Wówczas kierował spersonalizowanym Audi a mianowicie Sport Quattro SL.
Miejsce 9
Rekord wędruje do innych rąk lecz w bardzo podobnym samochodzie. Walter Röhrl, niemiecki kierowca rajdowy w Audi Sport Quattro E2 Pikes Peak w 1987 roku osiąga czas 10:47.850 poprawiając wynik Unsera o 21 sekund. Warto wspomnieć że w roku ustanowienia rekordowego czasu przestał jeździć w rajdach a we Włoszech i Francji został wybrany „Najlepszym Kierowcą Rajdowym XX wieku”.
Miejsce 8
W 1988 roku czas Röhrla pobił Ari Vatanen o zaledwie 600 milisekund z wynikiem 10:47.220. Kierował w tym czasie Peugeotem 405 Turbo 16. Samochód zdecydowanie się wyróżniał za sprawą ogromnego tylnego spoilera.
Miejsce 7
Po pięciu latach tytuł rekordzisty Pikes Peak zdobył Paul Dallenbach z bardzo nietuzinkowym pojazdem. Davis Chevrolet, tak nazywał się jego „samochód”, wyposażony w ogromne tylne i przednie skrzydło pozwolił osiągnąć Paulowi czas 10:43.630.
Miejsce 6
W 1994 roku na wyścigu pojawił się Rod Millen z Toyotą Celicą AWD Turbo wygrywając wyścig z czasem 10:04.060, lepszym od poprzedniego rekordu aż o 40 sekund. Nowozelandzki kierowca sportowy urodzony w 1951 sukcesy w wyścigach odnosił do 2007 roku. Millen ustanowił najlepszy czas wyścigu Pikes Peak w XX wieku.
Miejsce 5
W połowie naszego zestawienia przechodzimy już do XXI wieku. W 2007 roku japoński były kierowca Nobuhiro Tajima przejechał trasę w czasie 10:01.408 w (oczywiście szalenie zmodyfikowanym) Suzuki XL7. Tajima znany również pod ksywką „Monster” (potwór) jest jedynym w historii rekordzistą Pikes Peak azjatyckiego pochodzenia.
Miejsce 4
Wraz z miejscem 4 przenosimy się do 2011 roku, jednak zostajemy z Nobuhiro Tajimą. Japończyk poprawił swój czas o 10 sekund (09:51.278) schodząc poniżej kolejnej bariery czyli dziesięciu sekund. Znowu za kierownicą Suzuki tym razem jednak SX4.
Miejsce 3
Podium otwieramy wraz z Rhysem Millenem w 2012 roku. Przejechał on wtedy trasę w czasie 09:46.164 Hyundaiem Genesis Coupe. Co niektórzy pewnie spostrzegli zbieżność nazwisk z Rodem która nie jest przypadkowa. Rhys Millen jest synem Rodneya Millena który ustanowił rekord w 1994 roku zajmując 6 miejsce na naszej liście. Jak widać, niedaleko pada jabłko od jabłoni.
Miejsce 2
Rok później czyli w 2013 roku Sébastien Loeb, znany kierowca rajdowy przejmuje rekord z czasem 08:13.878 w Peugeocie 208 T16 Pikes Peak. Jako pierwszy również szedł poniżej 9 sekund. Jest to największa różnica w stosunku to poprzedniego rekordu w historii Pikes Peak, w tym wypadku wynosi ponad półtorej minuty.
Miejsce 1
Pierwsze miejsce, aktualny rekord dzierży jak można się domyślić, samochód elektryczny. W 2018 roku Romain Dumas za kierownicą Volkswagena I.D. R zszedł poniżej 8 minut wykręcając wynik 07:57.148.