2010s 2020s historie hypercars

Mate Rimac – Narodziny wizjonera

Mate Rimac, urodzony w Bośni w 1988 roku, od najmłodszych lat wykazywał znaki niezwykłej błyskotliwości. Wyemigrował z rodziną do Niemiec, a następnie do Chorwacji, gdzie Mate znalazł mentora w osobie Ivana Vlainicia, który rozpoznał jego talent i zachęcił do udziału w konkursach innowacji. Rimac szybko zaczął odnosić sukcesy, zdobywając swoje pierwsze nagrody w konkursach międzynarodowych.

Mate Rimac: Pierwsze kroki w motoryzacji – BMW E30

Fascynacja samochodami skłoniła go do zakupu pierwszego samochodu: BMW E30 z 1984 roku. Po wybuchu silnika podczas wyścigu, przekształcił go w elektryczny pojazd wyścigowy. To był jeden z jego pierwszych, największych sukcesów. Elektryfikacja BMW E30 przyniosła Rimacowi światowy rekord Guinnessa za najszybsze przyspieszenie pojazdu elektrycznego. W 2009 roku, w wieku 21 lat, Rimac założył firmę VST Conversions, specjalizującą się w konwersjach pojazdów na EV.

Powstanie Rimac Automobili

Jeszcze malutka firma ewoluowała w Rimac Automobili, a w 2011 roku dołączył do niej projektant General Motors Adriano Mudri. Współpraca z Mudrim przyciągnęła uwagę mediów międzynarodowych, co zaowocowało wsparciem rodziny królewskiej z ZEA. Rimac został poproszony o stworzenie wysokowydajnego EV. W ciągu kilku lat od założenia, Rimac Automobili stworzyło Concept One, który został zaprezentowany na Frankfurter Motor Show w 2011 roku.

Mate Rimac: Sukces Concept One i porównania do Elona Muska

Prezentacja Concept One przyniosła Rimacowi porównania do Elona Muska i miejsce na liście Forbesa „30 Under 30”. Ogromne osiągnięcie, jak na jego młody wiek. Produkcja zaledwie 8 egzemplarzy Concept One pomiędzy 2011 a 2017 rokiem wymusiła na Rimacu działanie jako konsultant dla uznanych producentów samochodów, rozwijając dla nich napędy i szkielety pojazdów.

Mate Rimac: Inwestycje Porsche i przełomowy projekt C_Two

Inwestycje od Porsche w 2017 roku stały się przełomem. W marcu 2018 roku Rimac zaprezentował projekt C_Two, znany teraz jako Nevera – najszybszy elektryczny samochód świata.

Mate Rimac: Technologia Rimaca podbija rynek EV

Technologia Rimaca stała się na tyle zaawansowana, że podjęła się produkcji systemów baterii i infotainment dla Aston Martin Valkyrie czy Koenigsegga Regera. demonstrując wyjątkową integrację wertykalną i kontrolę nad produkcją komponentów.

Mate Rimac: Nabycie Bugatti i globalna ekspansja

W lipcu 2021 roku Rimac otrzymał większościowy udział w Bugatti od Grupy VW. W czerwcu 2022 r., dzięki inwestycji SoftBank i Goldman Sachs, Rimac Automobili osiągnęło wartość 2 mld dolarów.

Premiera Nevera – najszybszego EV na świecie

W sierpniu 2022 r., pierwszy produkcyjny egzemplarz Nevera trafił do Nico Rosberga, mistrza świata Formuły 1 z 2016. Nevera, wyceniana na 2 mln dolarów, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 1,85 s, osiąga maksymalną prędkość 412 km/h, posiada wbudowany superkomputer Nvidia, jest najbardziej sztywnym autem kiedykolwiek zbudowanym i oferuje szybkie ładowanie do 80% w 20 min. Cudo technologiczne.

Rimac Automobili – od małej firmy do globalnego giganta

Firma, która rozpoczęła od 8 pracowników, rozrosła się do ponad 2000 osób, z których każdy otrzymał udziały w Rimac. To świadczy o nietradycyjnym, ale postępowym podejściu Mate Rimaca do zarządzania. W wieku 34 lat, Mate Rimac jest przykładem inspirującego przedsiębiorcy, którego śmiało można nazwać wizjonerem.

O autorze

Mam 20 lat i jestem redaktorem naczelnym Corsa Classica oraz twórcą kanału Jazdajakmarzenie na TikToku, gdzie zgromadziłem już ponad 50 tysięcy obserwujących. Moja pasja do samochodów zaczęła się w wieku 5 lat i od tamtej pory nie przestaję zgłębiać świata motoryzacji – od największych wystaw jak Goodwood i Essen Motor Show po muzea samochodowe w całej Europie. Latami zbierałem modele aut od Autoart po CMC, ucząc się każdego detalu. Dziś tworzę treści, które przyciągają prawdziwych pasjonatów motoryzacji.