2020s

10 samochodów, których produkcja zakończyła się w 2024 roku

A blue Bugatti Chiron Pur Sport with black and carbon fibre details driving fast on a road in the mountains

2024 rok był ważmnym rokiem dla motoryzacji. Wprowadzono kolejne generacje znanych modeli. Wprowadzono na rynek nowe modele samochodów. Producenci zakończyli także produkcję wielu modeli, szczególnie tych, które były dość uznane wśród fanów motoryzacji, a oto 10 z nich.

Toyota GR Supra

W 2019 roku, po 17 latach do gamy modelowej wróciła Supra. Tym razem nie był to w pełni autorski projekt Toyoty, ponieważ A90-ka bazowała na BMW Z4. Wersję z dwulitrowym silnikiem skonstruowano na Z4 30i, które miało 258 koni mechanicznych generowane z silnika B48. Najpopularniejsza wersja GR Supry korzystała z tego samego napędu co BMW Z4 M40i, napędzanego znanym 340-konnym silnikiem B58. Jednostka ma duże uznanie u tunerów, którzy potrafią z niego osiągnąć ponad 1000 koni mechanicznych. Na pożegnanie modelu Toyota zaprezentowała specjalną wersję Final Edition. Moc w tej wersji podniesiono do 435 koni mechanicznych, a silnik jest sprzężony z 6-biegową manualną skrzynią biegów. Toyota stworzyła swoją skrzynię biegów specjalnie dla Supry, ponieważ w Z4 BMW używa układu swojej produkcji, wprowadzonego dopiero w roku modelowym 2025. Przekładnię z Japonii uważa się za lepszą niż tą autorstwa Niemców.

A gray Toyota GR Supra speeding on a race track.

Jaguar F-Type

W ostatnim czasie marka Jaguar przeszła bardzo kontrowersyjny rebranding. Zmieniono charakterystyczne logotypy oraz czicionki na te, które bardziej pasują do marki kosmetyków aniżeli producenta samochodów z ponad stuletnią historią. Brytyjski producent oznajmił również że przechodzi na produkcję tylko samochodów elektrycznych oraz wycofano wszystkie modele, jednym z tych modeli jest F-Type, czyli samochód sportowy dostępny jako coupé oraz kabriolet, dostępny z czterocylindrowymi, sześciocylindrowymi oraz ośmiocylindrowymi silnikami. Te ostatnie zapewniały 495, 550 oraz 575 koni mechanicznych. Wóz oferowano z napędem na tył lub na wszystkie koła oraz 8-biegową automatyczną skrzynią biegów Quickshift.

A matte black Jaguar F-Type with snowy mountains behind.

Audi R8

W 2006 roku do oferty Audi dołączył model R8, czyli pierwszy i jedyny supersamochód niemieckiego producenta. Ostatnia generacja tego samochodu posiadała wolnossący silnik 5.2 V10 i dwusprzęgłową skrzynię biegów. R8 oferowano z napędem na tył oraz z napędem na cztery koła Quattro. Było to jedyne nowoczesne Audi dostępne z napędem na tył. Technicznie samochód był bliźniaczy do…

A white Audi R8 driving on a mountain road

Lamborghini Huracán

Huracán, jeden z najpopularniejszych modeli Lamborghini. Popularny wśród crypto-traderów, właścicieli wypożyczalni oraz młodych osób które dorobiły się sporej ilości gotówki. Konstrukcyjnie jest to ten sam pojazd co Audi R8, lecz różnice kryją się w designie oraz cenie. Lambo ma bardziej agresywne linie oraz więcej specjalnych wersji, takich jak Sterrato, STO oraz STJ. Sterrato jest uterenowionym wariantem Huracána, konkurentem dla Porsche 911 Dakar. STO to homologacyjna wersja dla wyścigowego Huracána Super Trofeo, a STJ to limitowana do 10 sztuk delikatnie zmodyfikowana wersja STO, która byłą edycją pożegnalną dla tego modelu.

A silver and an orange Lamborghini Huracáns parked in front of a modern building.

Bugatti Chiron

Zaprezentowany w 2016 roku następca legendarnego Veyrona również pobił wiele rekordów i był dostępny w wielu wersjach, Podstawowy Chiron, Chiron Sport, Chiron Pur Sport, Chiron Super Sport… Chiron był kamieniem milowym dla motoryzacji. Wersja Super Sport była pierwszym drogowym samochodem któey przekroczył 482 km/h (300 mph). Do tego zdobył ogromną popularność za sprawą wielu sławnych w social mediach osób które go posiadają.

A blue Bugatti Chiron speeding on a road in the mountains

Ferrari 812 GTS

Subiektywnie przyznam, że 812 GTS to moje ulubione współczesne Ferrari, pomijając Daytonę SP3, 812 Competizione oraz inne specjalne wersje Ferrari. Szczególnie zakochałem się, gdy zobaczyłem specyfikację Tailor Made o nazwie „Decimo Anniversario”, która jest prezentem dla Ferrari Polska na 10-lecie oficjalnej sieci dealerskiej Ferrari w Polsce. Nie będę się zagłębiał w tą specyfikację która sama w sobie godna jest osobnego artykułu. GTS napędza wolnossące V12 umieszczone centralnie, lecz za przednią osią. Silnik ten generuje 800 koni mechanicznych, tak samo jak w przypadku 812 Superfast, którego produkcja zakończyła się w 2022. Samochód ma napęd na tylną oś a moc przekazywana jest przy użyciu siedmiobiegowej dwusprzęgłowej skrzyni biegów.

A gray Ferrari 812 GTS

Ferrari Roma Coupé

Kolejne Ferrari, i jak na Ferrari przystało, również jest przepiękne. Roma to coupé w układzie siedzeń 2+2, zaprezentowane na zamkniętym przyjęciu w 2019 roku. Silnik to 3.9-cio litrowe V8 generujące 620 koni mechanicznych. Główną konkurencją dla Romy były samochody takie jak Porsche 911, Aston Martin Vantage czy Porsche 911. Niedawno wprowadzono wersję Spider, która jeszcze przez chwilę pozostanie w ofercie producenta z Maranello. Samochód był następcą dla Ferrari Portofino, lecz wersja coupé nie byłą bezpośrednim następcą. Bezpośrednim następcą jest Roma w wersji Spider.

A red Ferrari Roma standing on a rocky road in an European city

Ferrari SF90

Ferrari dokonało hat-tricku jeśli chodzi o wycofywanie z produkcji swoich modeli, ale SF90 było jednym z najbardziej przełomowych Ferrari lat 2020-tych. Jest ono pierwszą hybrydą typu plug-in którą oferowało Ferrari, posiada prawie 1000 koni mechanicznych, jest napędzane silnikiem V8 a SF90 XX to pierwsza w historii marki wersja XX jakiegoś modelu, która jest homologowana drogowo. Model zaprezentowano w 2019 roku, co oznacza że był oferowany przez 5 lat. Od sierpnia 2024 stopniowo zaczęto wycofywać model z rynku. W pierwszej kolejności wycofano odmianę Stradale, a następnie Spider. Model nie odniósł sukcesu sprzedażowego, o czym świadczy fakt, że w większości salonów Ferrari na wystawie stoi kilka sztuk SF90.

A red Ferrari SF90 Stradale speeding on a road

Maserati Quattroporte

Kolejny włoski samochód, którego produkcja zakończyła się w tym roku. Quattroporte było czterodrzwiowym sedanem, napędzanym V8 produkcji Ferrari. Samochód był znany z prześlicznej karoserii oraz niewiarygodnej utraty wartości. Jednakże wraz z przejściem Maserati na jednostki własnej produkcji oraz spory spadek sprzedaży logicznym było wycofanie modeli takich jak Quattroporte, które używały jeszcze silników z Maranello. Niestety był to ostatni sedan tego włoskiego producenta, a jego miejsce obejmują SUV-y takie jak Levante czy też Grecale. Zdecydowanie będziemy tęsknić.

A Maserati Quattroporte standing on a stone road in front of a house in the mountains.

Audi RS5 Coupé

Zwieńczeniem naszej listy będzie jedyne coupé (z pominięciem R8) producenta z Ingolstadt. Jak wiadomo, spalinowe odmiany A4, S4 i RS4 a także wszystkie modele A5, S5 i RS5 Audi zastąpiło nowym A5 i S5, a RS4 i RS5 zotanie zastąpione nadchodzącym RS5. Niestety w wyniku połączenia tych dwóch modeli straciliśmy dwudrzwiową odmianę coupé. RS5 napędzał motor V6 o pojemności 2.9 litra, generującym 450 koni mechanicznych. Moc przekazywał na wszystkie koła napęd Quattro. Samochód mocno stracił swą pozycję rynkową po ukazaniu się BMW M4 Competition G82, które było pierwszym M4 które miało dostępny napęd xDrive oraz miało ponad 500 koni mechanicznych.

A navy blue Audi RS5 parked on a tarmac road on a summer day.

Źródła zdjęć:

  • Toyota GR Supra – Toyota News PL (toyotanews.eu/pl)
  • Jaguar F-Type – AutoCentrum Group (autocentrumgroup.pl)
  • Audi R8 – Car and Driver (caranddriver.com)
  • Lamborghini Huracán – AutoGEN (autogen.pl)
  • Bugatti Chiron – AutoGEN (autogen.pl)
  • Ferrari 812 GTS – Ferrari (ferrari.com)
  • Ferrari Roma Coupé – Ferrari (ferrari.com)
  • Ferrari SF90 – AutoGEN (autogen.pl)
  • Maserati Quattroporte – Autoblog (autoblog.spidersweb.pl)
  • Audi RS5 Coupé – Edmunds (edmunds.com)