2020s Naukowe Supersamochody

Silnik „Dark Matter” od Koenigsegga – Jak działa?


Koenigsegg znowu zadziwia świat motoryzacji. W hybrydowym hypercarze Gemera zaprezentowano nowy elektryczny silnik „Dark Matter”, który waży mniej niż 40 kg, a generuje aż 800 KM i 1250 Nm momentu obrotowego. Jak to możliwe?

Tajemnica tkwi w technologii sześciu faz, która pozwala efektywniej rozprowadzać prąd i unikać nadmiernego nagrzewania się silnika. To jakby dwa trójfazowe silniki zamknięte w jednej obudowie. Koenigsegg wykorzystuje też wyjątkowe podejście do konstrukcji, które łączy cechy silników radialnych i osiowych, tworząc unikalny system nazwany „raxial flux”. Efekt? Więcej miejsca dla siły magnetycznej, a to oznacza więcej momentu obrotowego i mocy.

Technologia „Dark Matter” to kolejny krok w rozwoju silników elektrycznych. Hybrydy i elektryki z sektora luksusowych samochodów sportowych zaczynają korzystać z coraz bardziej egzotycznych rozwiązań, a Koenigsegg po raz kolejny udowadnia, że jest liderem innowacji.

Bez wątpienia, przyszłość motoryzacji będzie pełna jeszcze ciekawszych projektów.


O autorze

Mam 20 lat i jestem redaktorem naczelnym Corsa Classica oraz twórcą kanału Jazdajakmarzenie na TikToku, gdzie zgromadziłem już ponad 50 tysięcy obserwujących. Moja pasja do samochodów zaczęła się w wieku 5 lat i od tamtej pory nie przestaję zgłębiać świata motoryzacji – od największych wystaw jak Goodwood i Essen Motor Show po muzea samochodowe w całej Europie. Latami zbierałem modele aut od Autoart po CMC, ucząc się każdego detalu. Dziś tworzę treści, które przyciągają prawdziwych pasjonatów motoryzacji.