Motorsport Prototypy racing cars

Regulacje wyścigów GT- zasady, BoP, strategie i formaty wyścigow- Przewodnik po GT cz.2

Regulacje wyścigów Gt

Teraz, gdy już przybliżyłem wam klasy, pora przejść do regulacji. Oczywiście nie będę wchodził w zbędne szczegóły, ponieważ każda klasa w każdej serii ma swoją książkę regulacji, która często liczy setki stron. Wyścigi GT organizowane i standaryzowane są przez różne organizacje, takie jak FIA, SRO czy ACO. Regulacje te mają na celu zapewnienie uczciwej rywalizacji i bezpieczeństwa. Poniżej przedstawię podstawowe pojęcia i zasady, aby łatwiej było zrozumieć, co dzieje się na torze.

Regulacje techniczne- Co i jak

Zacznę od regulacji technicznych w GT. Po pierwsze, każdy samochód musi zostać zatwierdzony przez FIA lub, rzadziej, przez inną organizację organizującą daną serię. Homologację uzyskuje się po spełnieniu wymogów wejścia do danej klasy. Homologacja określa konkretne wytyczne dla danej klasy, takie jak minimalna waga, moc, pojemność silnika, wymiary auta czy parametry aerodynamiki.

BoP- Klucz do utrzymania równowagi

W opisach klas wspominałem o BoP, czyli „Balance of Performance” (balans osiągów). Jest to system indywidualny dla każdej serii i klasy, którego celem jest wyrównanie osiągów uczestników. Osiąga się to poprzez regulację mocy (poprzez ogranicznik powietrza lub ciśnienie turbo), masy pojazdu, a czasem również parametrów aerodynamicznych.

Opony w Gt- Na czym jeżdżą?

Jeśli chodzi o ogumienie, to w większości przypadków cała stawka zaopatrywana jest w takie same zestawy opon, aby wyrównać konkurencję. W zależności od serii i formatu wyścigu obowiązują limity wymiany ogumienia. Liczba dostępnych komponentów (np. deszczowe, miękkie, pośrednie itp.) jest często ograniczana, aby zredukować koszty i podkreślić znaczenie strategii.

V6,V8…?- Ograniczenia związane z silnikiem

W klasach GT3, GT4 i GT2 producenci mają swobodę w wyborze jednostki napędowej, pod warunkiem że spełnia ona wymogi dotyczące mocy, momentu obrotowego i innych parametrów. Klasy GT3 i GT4 dodatkowo wyposażone są w systemy kontroli trakcji oraz ABS.

Regulacje sportowe w Gt

Po regulacjach technicznych czas na regulacje sportowe w wyścigach GT. Warto podkreślić, że różnią się one w zależności od serii, choć prawie wszystkie mają punkty wspólne, jako że zarządzane są przez powiązane organizacje.

Zmiany kierowców

Wyścigi długodystansowe wymagają regularnych zmian kierowców. Dlatego w wyścigach GT bardzo często każde auto ma 2–3 kierowców w załodze. Rotacja kierowców jest kluczowym aspektem strategii wyścigowych. Seria bądź wyścig wyznacza minimalny i maksymalny czas, jaki dany kierowca może spędzić za kierownicą. Ten „drive time” jest bardzo różny w zależności od serii – na przykład w 24 godzinach Le Mans może wynosić maksymalnie 14 godzin, a pojedynczy stint trwa od 45 minut do 4 godzin.

Najważniejszy punkt strategii- Pit Stopy

Kolejnym regulowanym aspektem są pit stopy. Idea pit stopu, czyli zjazdu do alei serwisowej, nie jest obca nikomu z choćby minimalną wiedzą o motorsporcie. Samochody zjeżdżają do swoich boksów, aby wymienić opony, uzupełnić paliwo lub dokonać drobnych napraw. Pit stopów dotyczą różne regulacje – w zależności od formatu i serii wyznacza się minimalną liczbę zjazdów, a czasem także minimalny czas spędzony w alei.

Co jeśli ktoś się nie zastosuje?- Kary

Jeśli ktoś nie przestrzega zasad na torze, czeka go kara. W GT najpopularniejszymi karami są: przejazd przez aleję serwisową, kara „stop-and-go” lub dodanie czasu do końcowego wyniku.

Z podstaw regulacji to by było na tyle. W poprzednich akapitach wspominałem, że niektóre zasady różnią się w zależności od formatu wyścigu. Teraz krótko opiszę kilka z nich.

Czego spodziewać się od wyścigu?- Formaty zawodów w Gt

Różne serie stosują różne formaty – niektóre w zależności od weekendu i toru, inne niezmiennie jeden. Każdy format wymaga od zespołów i kierowców odpowiedniej strategii, a ich różnorodność utrzymuje wyścigi ciekawe i zróżnicowane.

Krótkie i treściwe- Sprinty Gt

Pierwszym takim formatem jest wyścig typu sprint. W tradycyjnych sprintach biegacze jak najszybciej pokonują krótki dystans – podobnie w motorsporcie samochody ścigają się w krótkim wyścigu. Sprinty takie trwają najczęściej od 30 minut do godziny. To najkrótszy format, w którym kierowcy nie wymieniają się, a liczba pit stopów i wymian opon jest minimalna. W takich wyścigach liczy się każdy centymetr toru, a kierowcy nie mają czasu na odpoczynek. Są one bardzo dynamiczne i szybkie – często w ciągu weekendu organizowane są dwa wyścigi sprinterskie.

Najrzadziej spotykanym formatem jest super sprint – bardzo krótkie wyścigi trwające poniżej 30 minut.

Te najdłuższe i najpopularniejsze- Wytrzymałościowe

Kolejnym, najpopularniejszym formatem, są wyścigi długodystansowe, zwane także wytrzymałościowymi. Trwają od 3 do 24 godzin i wymagają wymiany kierowców oraz przewidującej strategii. Ze względu na długie trwanie może wydarzyć się wszystko, co czyni je wyjątkowo ekscytującymi. To właśnie na tych wyścigach kierowcy i samochody piszą historię – wszystkie cztery najbardziej znane i prestiżowe wyścigi GT to właśnie wyścigi długodystansowe.

Często wyścigi GT obejmują kilka klas jednocześnie, np. GT3 i GT4 ścigają się równocześnie na torze. Dodaje to dodatkowego strategicznego wymiaru rywalizacji.

Co z punktami do mistrzostw?

Punkty do klasyfikacji generalnej przyznawane są w różny sposób, w zależności od serii. Zawsze za zwycięstwo, czasami za najszybsze okrążenie, wynik kwalifikacji lub czas spędzony na prowadzeniu.

Podium WEC- Regulacje w GT
Zdjęcie: WEC

Podsumowanie

Podsumowując, regulacje i zasady w wyścigach Gt są złożone i precyzyjne, aby zapewnić uczciwą rywalizację, bezpieczeństwo oraz emocjonujące widowisko. Każda seria ma unikalne dla siebie zasady. Jednak opierają się one na wspólnych fundamentach, jak BoP, strategiach Pit Stopów i wymian kierowców. Dzięki różnorodności formatów w jakich możemy oglądać wyścigi Gt, są one wyjątkowo ciekawe, emocjonujące i atrakcyjne.

Zapraszam do zastania z nami na następne części poradnika, gdzie przybliżę wam pozostałe zagadnienia dotyczące świata wyścigów Gt. Jeśli naprawdę chcecie poznać kulisy świata Gt i zagłębić się w świat Gt, koniecznie śledźcie następne części naszego poradnika!

Zdjęcia: @Shotsbytpp