Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

1960s historie Made in germany Prototypy Supersamochody

Jedyna na świecie czterodrzwiowa Porsche 911


W 1966 roku amerykański biznesmen William J. Dick Jr. stanął przed nietypowym wyzwaniem – jego żona marzyła o czterodrzwiowym Porsche. Taki samochód nie istniał, więc postanowił… stworzyć go sam.

Jak powstała najbardziej unikalna 911-ka na świecie?

Dick wysłał swojego menedżera do Europy, by znalazł kogoś, kto podejmie się tej szalonej konwersji. Ostatecznie projekt trafił w ręce Dick’a Troutmana i Toma Barnesa, którzy wzięli na warsztat wczesną 911S.

Wydłużyli jej podwozie o 21 cali, wstawili dodatkowe drzwi otwierane „pod wiatr” (jak w Rolls-Royce’ach) i zachowali jak najwięcej oryginalnych części Porsche. W aucie znalazła się też Sportomatic, czyli półautomatyczna skrzynia biegów. A na specjalne życzenie Dicka karoserię polakierowano na brązowy kolor, by pasowała do jego… skórzanych butów.

Porsche zauważyło ten projekt, ale nie zareagowało

W 1967 roku czterodrzwiowa 911-ka przyciągnęła uwagę Porsche. Marka zaczęła rozważać stworzenie sportowego sedana, ale projekt nigdy nie doczekał się realizacji.

Pierwsze czterodrzwiowe Porsche trafiło na rynek dopiero w 2002 roku – był nim Cayenne, który wywołał kontrowersje, ale ostatecznie okazał się gigantycznym sukcesem. W ślad za nim poszła Panamera (2009), a dziś niemiecki producent ma w ofercie aż cztery modele z dodatkowymi drzwiami: Cayenne, Panamera, Macan i Taycan.

A wszystko zaczęło się od jednego świątecznego prezentu dla żony.


O autorze

Mam 20 lat i jestem redaktorem naczelnym Corsa Classica oraz twórcą kanału Jazdajakmarzenie na TikToku, gdzie zgromadziłem już ponad 50 tysięcy obserwujących. Moja pasja do samochodów zaczęła się w wieku 5 lat i od tamtej pory nie przestaję zgłębiać świata motoryzacji – od największych wystaw jak Goodwood i Essen Motor Show po muzea samochodowe w całej Europie. Latami zbierałem modele aut od Autoart po CMC, ucząc się każdego detalu. Dziś tworzę treści, które przyciągają prawdziwych pasjonatów motoryzacji.