Giulia GTAm to limitowana wersja ograniczona w produkcji do 500 sztuk razem z wersją GTA. Od GTA różni się między innymi liczbą miejsc (GTAm-dwa miejsca, GTA-pięć miejsc), ale główną różnicą jest zastosowanie. Wersja z dopiskiem „m” jest przystosowana do torowej jazdy, a ta druga do podróżowania w trasie. Chcesz dowiedzieć się więcej o specjalnej edycji, specyfikacjach i historii? Jeśli tak to zapraszamy do lektury!
GTA
Skrót GTA, stworzony w 1965 roku dla Giulia to w rozwinięciu Gran Turismo Alleggerita, co oznacza „lżejszy Gran Turismo”. Utworzony został w odniesieniu do specjalnej wersji modelu Giulia Sprint GT opracowanego przez Autodelta. Jako święto 110 lat od powstania marki, Alfa Romeo użyła tych samych charakterystycznych elementów do stworzenia kolekcji 500 samochodów.
Giulia GTAm – Dane techniczne
Oba modele tej kolekcji mają ten sam silnik, 2.9 V6 Bi-Turbo o mocy 540 koni mechanicznych. Według wielu GTAm to jeden z najlepszych torowych sedanów jakie powstały. Mniej sportowy i unikalny model, Giulia Quadrifoglio ma o 30 KM mniej i 100kg więcej niż GTAm które powstało na jego bazie. Limitowanej Alfie rozpędzenie się do setki zajmuje niecałe 4 sekundy, dokładnie 3,7. Jest to lepszy wynik od Astona Martina DB9 czy Ferrari F430. Prędkość maksymalna również imponuje, auto może rozpędzić się do 307 km/h. Jak na torowe auto przystało przydałoby się przedstawić czas przejazdu na kultowym torze Nürburgring Nordschleife, niestety, Alfa Romeo go nie opublikowała, co jest nieco dziwne bo GTAm miała aspiracje do pobicia Giulii QV z czasem 7:32:00. To lepszy wynik niż Koenigsegg CCX!
Giulia GTAm – Nadwozie
Najbardziej rzuca się w oczy spoiler. Duży i ładny bardzo dobrze wpasowuje się w całość nadwozia. Dodatkowo zastosowano szerszy rozstaw kół, poszerzenia błotników z karbonu i wydech znanego i cenionego Akrapoviča. Poza standardowymi lakierami za 13 653 euro można zamówić specjalne malowanie nawiązujące do historycznych bolidów Alfy. Widząc takie auto na ulicy na pewno nie przejdzie się obojętnie, nawet nie będąc motoryzacyjnym maniakiem. Znacznie szersze i muskularne nadwozie wyróżnia się na tle innych samochodów czy wersji Quadrifoglio
Giulia GTAm – Cena
Aby kupić torową wersję Giuli trzeba było zapłacić (przy ówczesnym kursie) , uwaga, 925 290 złotych! Cena jest niebotyczna, za tą samą kwotę można by kupić McLarena 570s lub Astona Martina DB11. To jednak nie wszystko, podczas kupna można było wybrać wspomniane już wcześniej malowanie i pokrowiec marki Goodwool, podliczając te koszta cena mogła sięgać aż 993 894 zł. Dla klientów podczas zakupu oferowano za darmo specjalne szkolenia na torze wyścigowym oraz kombinezon i buty marki Alpinestars. Po odbiorze Alfa jest już gotowa do torowej jazdy, zamontowane są kubełkowe karbonowe fotele Sabelt, klatka bezpieczeństwa i pasy szelkowe.
Podsumowanie
Jeśli ktoś potrzebuje torowego, wyczynowego sedana z homologacją drogową i ma bardzo głęboki portfel, GTAm to idealny wybór. Natomiast jeśli głównym zadaniem samochodu ma być jazda spokojna, być może na co dzień, lepszym wyborem spośród tej dwójki będzie GTA, ewentualnie nielimitowana Giulia Quadrifoglio ponad dwukrotnie tańsza od wyścigowej Giulii.