2020s hypercars

Aston Martin Vulcan

Aston Martin Vulcan to nie tylko kolejny ekskluzywny samochód sportowy. To zupełnie inny kaliber bestii na czterech kołach. Jego nazwa i charakter zostały zainspirowane przez brytyjski bombowiec Vulcan, który służył podczas zimnej wojny.

Aston Martin Vulcan

Niepohamowana siła bombowca

Bombowiec był technologicznym majstersztykiem swojej ery. Podobnie Vulcan stanowi esencję zaawansowanych technologii motoryzacyjnych swojego czasu. Design, agresywna aerodynamika i surowa moc tego samochodu nawiązują do niepohamowanej siły bombowca, z którego czerpie swoje imię.

Aston Martin Vulcan

Układ napędowy w Aston Martin Vulcan

Vulcan napędza 7-litrowy silnik V12 generujący ponad 800 KM. To jeden z najsilniejszych samochodów produkowanych przez Aston Martin. Silnik ten pozwala osiągnąć niewyobrażalne prędkości na torze wyścigowym.

Aston Martin Vulcan

Aerodynamika

Zaprojektowanie samochodu o tak ekstremalnych osiągach jak Vulcan wymagało szczególnego nacisku na aerodynamikę. Imponujący splitter przedni, skomplikowany system kanałów aerodynamicznych, tylny dyfuzor oraz ogromne, regulowane skrzydło nie tylko podkreślają agresywny wygląd Vulcana, ale przede wszystkim zapewniają niesamowity docisk aerodynamiczny.

Aston Martin Vulcan

Udział Adriana Neweya w Aston Martin Vulcan

Adrian Newey, główny projektant aerodynamiki w Red Bull Racing, miał swój wkład w projektowaniu niektórych aspektów aerodynamiki tego samochodu. Ta współpraca podkreśla zaangażowanie Aston Martina w stworzenie wyjątkowego samochodu.

Aston Martin Vulcan

Technologia z Formuły 1

Vulcan korzysta z technologii pochodzącej z Formuły 1. Wyposażony w zaawansowane zawieszenie push-rod, pozwala na precyzyjną kontrolę nad pojazdem podczas jazdy z ekstremalnymi prędkościami. Masa pojazdu była kluczowym aspektem konstrukcji Vulcan.

Aston Martin zastosował liczne rozwiązania, aby uczynić ten samochód jak najlżejszym, jednocześnie nie rezygnując z wytrzymałości. Korzystając głównie z włókna węglowego i tytanu, udało się osiągnąć masę poniżej 1350 kg. Wnętrze Vulcana jest tak samo imponujące jak jego zewnętrzna sylwetka. Kokpit został zaprojektowany z myślą o wyścigach, oferując kierowcy skoncentrowane i bezpośrednie środowisko do kontroli tej bestii.

Aston Martin Vulcan

Cena i ilość egzemplarzy

Aston Martin stworzył tylko 24 egzemplarze modelu Vulcan, co czyni go jednym z najbardziej ekskluzywnych i pożądanych supersamochodów na świecie. Kosztując około 2,3 miliona dolarów, Vulcan to prawdziwa ikona luksusu i mocy. Kupując Vulcana, nabywca otrzymuje także specjalne szkolenie prowadzone przez profesjonalnych kierowców Aston Martin, aby w pełni wykorzystać możliwości tego supersamochodu na torze.

Aston Martin Vulcan

One-off road-legal Aston Martin Vulcan

Ciekawostką jest fakt, że Aston Martin Vulcan, zaprojektowany jako bolid torowy, przeszedł metamorfozę dzięki grupie inżynierów RML Group, aby stać się jedyną w swoim rodzaju wersją przystosowaną do ruchu ulicznego. Dodano mu wiele elementów niezbędnych do spełnienia przepisów drogowych, w tym przednie światła, boczne lusterka oraz elektryczne drzwi. Każdy z tych dodatków został umiejętnie wkomponowany, tak by nie zakłócać agresywnej estetyki tego supersamochodu, jednocześnie zapewniając komfort i bezpieczeństwo jazdy w codziennym ruchu.

Ta unikalna adaptacja Vulcan’a stanowi dowód na to, jak elastyczne i wszechstronne mogą być podejście i inżynieria w świecie motoryzacji, kiedy chodzi o spełnianie marzeń pasjonatów.    Vulcan to nie tylko kolejny supersamochód. To prawdziwa legenda, która pokazuje, do czego zdolna jest marka Aston Martin. Dla wielu, jak i dla mnie, jest to szczytowe osiągnięcie w świecie motoryzacji. 

O autorze

Mam 20 lat i jestem redaktorem naczelnym Corsa Classica oraz twórcą kanału Jazdajakmarzenie na TikToku, gdzie zgromadziłem już ponad 50 tysięcy obserwujących. Moja pasja do samochodów zaczęła się w wieku 5 lat i od tamtej pory nie przestaję zgłębiać świata motoryzacji – od największych wystaw jak Goodwood i Essen Motor Show po muzea samochodowe w całej Europie. Latami zbierałem modele aut od Autoart po CMC, ucząc się każdego detalu. Dziś tworzę treści, które przyciągają prawdziwych pasjonatów motoryzacji.