Ferrari 250 GTO zadebiutowało w 1961 roku bez wielkiego rozgłosu, kosztując 18 000 dolarów. Jednakże, w 2018 roku włoskie sądy uznały ten model za dzieło sztuki, chroniąc go przed replikacją. Zaledwie miesiąc temu, jeden egzemplarz sprzedano za 53 miliony dolarów.



Projekt i Specyfikacja Ferrari 250 GTO
Projektant Giotto Bizzarrini podszedł do tworzenia GTO z ogromną pasją, łącząc sprawdzone komponenty z nowymi rozwiązaniami. W sercu GTO bił 3.0-litrowy silnik V12, znany z Ferrari 250 Testa Rossa, generujący około 300 koni mechanicznych.



Mimo że bazował na modelu 250 GT Berlinetta SWB, każde GTO miało swój unikalny charakter. Co więcej, osiągało maksymalną prędkość około 280 km/h. Ważnym krokiem naprzód było wprowadzenie pięciobiegowej skrzyni biegów, zastępującej starszy czterobiegowy model.
Nazewnictwo i Symbolika
„250” w nazwie odnosi się do pojemności jednego cylindra w centymetrach sześciennych, co w połączeniu z dwunastoma cylindrami daje mocne fundamenty wydajności.



„GT” to skrót od „gran turismo” – klasyczne oznaczenie dla aut o długodystansowym rodowodzie wyścigowym, a „O” od „omologato” wskazuje na homologację – potwierdzenie zgodności z regulaminem wyścigów.
Ręczne Wykonanie i Dostosowania
Każdy egzemplarz 250 GTO jest unikatowy z powodu ręcznego wykonania i ciągłych ulepszeń. W 1961 roku Ferrari przeżywało zarówno triumfy, jak i tragedie. Śmierć Counta Von Tripsa na torze w Monza oraz „bunt pałacowy” w Ferrari doprowadziły do odejścia kluczowych inżynierów, w tym Bizzarriniego. W rezultacie Enzo Ferrari musiał polegać na mniej doświadczonych talentach.



Młody Mauro Forghieri, mający zaledwie 26 lat, objął rolę głównego inżyniera, przekształcając prototyp „Il Monstro” w dzieło sztuki aerodynamiki, z ręcznie wykonanym nadwoziem przez Scagliettiego.
Sukcesy Wyścigowe Ferrari 250 GTO
W 1962 roku Ferrari 250 GTO odniosło spektakularne zwycięstwo w klasie GT podczas 24-godzinnego wyścigu w Le Mans, zajmując drugie miejsce ogólne. Co więcej, rok później, Jean Blaton, występujący pod pseudonimem „Beurlys,” powtórzył ten sukces na słynnej trasie La Sarthe. 250 GTO było niepokonane na różnorodnych torach – od Sebring, przez Nürburgring, Targa Florio, aż po Tour Auto.








Niezwykła Wartość
Zaledwie 39 egzemplarzy Ferrari 250 GTO zostało wyprodukowanych, co czyni je ekstremalnie rzadkimi. Każdy nabywca musiał zostać osobiście zatwierdzony przez Enzo Ferrari. W 1963 roku konkurencja z Cobra Carrolla Shelby’ego dodatkowo podgrzała emocje wokół GTO. Allen Grant porównał te dwa auta, mówiąc, że GTO jest bardziej płynne i precyzyjne.




Dziedzictwo Ferrari 250 GTO
Po sukcesach w pierwszych latach swojego istnienia, GTO zaczęło tracić na znaczeniu wobec pojawienia się nowych, szybszych modeli, takich jak Ford GT40 czy Porsche 917. Jednakże, GTO na stałe weszło do legendy motorsportu, będąc jednym z ostatnich wielkich, przedniosilnikowych Ferrari. Aktualnymi właścicielami GTO są znamienite postacie, takie jak Nick Mason z Pink Floyd czy Ralph Lauren. To oni przyczyniają się do legendy GTO, uczestnicząc w wydarzeniach motoryzacyjnych.



GTO pozostaje symbolem ery samochodów, które były tak samo piękne, jak potężne.