Film „Ford v Ferrari” przybliżył wielu Amerykanom jeden z najcenniejszych samochodów wyścigowych w historii USA – Forda GT40. Przyjrzyjmy się jego początkowi i drodze do chwały.
Lola GT- Początek GT40
Na początku lat 60. amerykańscy fani wyścigów samochodowych nie mieli wielu powodów do dumy. Sytuacja zmieniła się, gdy Henry Ford II postanowił, że Ford powinien wygrać 24-godzinny wyścig Le Mans. Po nieudanej próbie zakupu Ferrari, Ford zwrócił się do Erica Broadleya, założyciela i głównego projektanta Lola Cars. Broadley stworzył sportowy samochód z silnikiem centralnym, napędzany przez Forda – Lola GT, który stał się bazą dla Forda GT40.
Początek dominacji
Początkowo GT40 był napędzany małymi silnikami V8 o pojemności 4,2 i 4,7 litra. Zadebiutował w Nürburgring w maju 1964 roku. Pomimo szybkiego tempa, samochód miał problemy z niezawodnością. W 1965 roku zespół przeszedł pod dowództwo Carrolla Shelby’ego. Sezon 1966 przyniósł Fordowi wiele sukcesów, w tym dominację na Le Mans, gdzie GT40 zajęły trzy pierwsze miejsca.
Sezon 1966 był przełomowy dla Forda, a kulminacją jego sukcesów była dominacja na 24-godzinnym wyścigu Le Mans. W tym prestiżowym wyścigu wzięło udział 13 Fordów GT, które zmierzyły się z ośmioma Ferrari. W kluczowym momencie wyścigu, Henry Ford II osobiście obserwował zmagania zespołów. GT40 Mk II, prowadzone przez Kena Milesa i Denny’ego Hulme’a, dominowały przez większość wyścigu. Pomimo kontrowersyjnego finiszu, gdzie trzy GT40 przekroczyły linię mety razem, zespół Forda osiągnął spektakularny sukces, zajmując pierwsze trzy miejsca. Był to przełomowy moment, który zakończył sześć lat dominacji Ferrari na torze Le Mans.
Ford GT40 Mk IV
W 1967 roku Ford rozwijał nowy model wyścigowy J-car z aluminiowym podwoziem. Niestety, podczas testów na torze Riverside zginął kierowca Ken Miles. Po tej tragedii Ford przeprojektował samochód, tworząc GT40 Mk IV, który wygrał Le Mans dzięki Danowi Gurneyowi i AJ Foytowi. Był to ostatni wyścig dla GT40 Mk IV, ale nie dla samego GT40.
W 1968 roku John Wyer zmodyfikował oryginalne GT40, malując je w barwy Gulf Oil. Te samochody zdobyły mistrzostwo świata w wyścigach sportowych oraz wygraną na Le Mans w 1968 i 1969 roku.
Ford GT40 Mk III
Ostatnią wersją GT40 był Mk III, próbujący przekształcić wyścigówkę w samochód drogowy. Wprowadzono szereg zmian, w tym wyższy przód, większy tył i silnik V8 o mocy 305 koni mechanicznych. Powstało tylko siedem egzemplarzy tego modelu, co czyni go najrzadszym GT40.
Ford GT40 pozostaje legendą wyścigów, a jego bogata historia jest dostępna w licznych książkach i filmach.