Koenigsegg CC850 to wyjątkowa maszyna z wieloma interesującymi elementami, ale jednym z najbardziej fascynujących jest jej skrzynia biegów. Ta skrzynia posiada sprzęgło, które umożliwia kierowcy obsługę w trybie sześciobiegowej manualnej skrzyni. Dodatkowo, istnieje slot w układzie bramkowym, który sprawia, że skrzynia działa jako dziewięciobiegowy automat. Engineering Explained pokazuje, jak ten skomplikowany system działa w nowym wideo.
Koenigsegg CC850 skrzynia biegów: Zaawansowany system kontroli sprzęgieł
Zwykle manualna skrzynia biegów ma sprzęgło, które kierowca obsługuje lewą nogą. Naciskanie pedału i poruszanie drążkiem zmienia biegi.
Skrzynia biegów w Koenigsegg CC850 ma siedem sprzęgieł, a system kontroluje je elektronicznie. Kiedy przesuwasz dźwignię zmiany biegów, technologia obsługuje jedno ze sprzęgieł. Jednocześnie operowanie pedałem przez Twoją nogę moduluje sygnał do innego sprzęgła.
Koenigsegg CC850 skrzynia biegów: Wersja shift-by-wire
Rezultatem jest zaawansowana technologicznie wersja systemu shift-by-wire. Technicznie rzecz biorąc, operacja odbywa się elektronicznie, ale obsługa sprzęgła nie jest po prostu włączona lub wyłączona. Zamiast tego, pedał działa jak jednostka wspomagana hydraulicznie. W teorii oznacza to, że jazda CC850 przypomina zmiany biegów w każdej innej manualnej skrzyni biegów.
Tryb automatyczny
Na prawo i poniżej biegu wstecznego znajduje się pozycja D. Umieszczenie tam dźwigni sprawia, że skrzynia działa jak automat i wykorzystuje wszystkie dziewięć przełożeń.
Tryb wsteczny
Jeśli przesuniesz z D do R, CC850 wchodzi w tryb wsteczny bez potrzeby użycia sprzęgła. Jednak przechodząc z jednej z numerowanych pozycji do R, sprzęgło jest konieczne.
Koenigsegg CC850 skrzynia biegów: Zmiana przełożeń w trybie manualnym
Dodatkową warstwą skomplikowania jest to, że manualne przełożenia zmieniają się w zależności od ustawień jazdy. W trybie torowym bieg, który w trybie automatycznym byłby trzecim, staje się pierwszym przełożeniem. Zaletą tego jest to, że system wybiera przełożenia najlepsze dla danych warunków.
Specyfikacja silnika
CC850 napędza 5.0-litrowy silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem, generujący 1185 koni mechanicznych (884 kilowatów) na zwykłej benzynie lub 1385 KM (1033 kW) na E85. Nie ma dostępnych specyfikacji dotyczących osiągów, ale z taką mocą auto powinno być bardzo szybkie.
Po debiucie pojazdu podczas Monterey Car Week, Koenigsegg zdecydował się zwiększyć produkcję CC850. Zamiast pierwotnie planowanych 50 egzemplarzy, firma ogłosiła plany zbudowania 70 sztuk.