1960s historie Made in germany Prototypy Supersamochody

Jedyna na świecie czterodrzwiowa Porsche 911


W 1966 roku amerykański biznesmen William J. Dick Jr. stanął przed nietypowym wyzwaniem – jego żona marzyła o czterodrzwiowym Porsche. Taki samochód nie istniał, więc postanowił… stworzyć go sam.

Jak powstała najbardziej unikalna 911-ka na świecie?

Dick wysłał swojego menedżera do Europy, by znalazł kogoś, kto podejmie się tej szalonej konwersji. Ostatecznie projekt trafił w ręce Dick’a Troutmana i Toma Barnesa, którzy wzięli na warsztat wczesną 911S.

Wydłużyli jej podwozie o 21 cali, wstawili dodatkowe drzwi otwierane „pod wiatr” (jak w Rolls-Royce’ach) i zachowali jak najwięcej oryginalnych części Porsche. W aucie znalazła się też Sportomatic, czyli półautomatyczna skrzynia biegów. A na specjalne życzenie Dicka karoserię polakierowano na brązowy kolor, by pasowała do jego… skórzanych butów.

Porsche zauważyło ten projekt, ale nie zareagowało

W 1967 roku czterodrzwiowa 911-ka przyciągnęła uwagę Porsche. Marka zaczęła rozważać stworzenie sportowego sedana, ale projekt nigdy nie doczekał się realizacji.

Pierwsze czterodrzwiowe Porsche trafiło na rynek dopiero w 2002 roku – był nim Cayenne, który wywołał kontrowersje, ale ostatecznie okazał się gigantycznym sukcesem. W ślad za nim poszła Panamera (2009), a dziś niemiecki producent ma w ofercie aż cztery modele z dodatkowymi drzwiami: Cayenne, Panamera, Macan i Taycan.

A wszystko zaczęło się od jednego świątecznego prezentu dla żony.


O autorze

Mam 20 lat i jestem redaktorem naczelnym Corsa Classica oraz twórcą kanału Jazdajakmarzenie na TikToku, gdzie zgromadziłem już ponad 50 tysięcy obserwujących. Moja pasja do samochodów zaczęła się w wieku 5 lat i od tamtej pory nie przestaję zgłębiać świata motoryzacji – od największych wystaw jak Goodwood i Essen Motor Show po muzea samochodowe w całej Europie. Latami zbierałem modele aut od Autoart po CMC, ucząc się każdego detalu. Dziś tworzę treści, które przyciągają prawdziwych pasjonatów motoryzacji.