Lotus 72 to jeden z najbardziej udanych samochodów w historii Formuły 1, zaprojektowany przez Colina Chapmana i Maurice’a Philippe’a na sezon 1970.
Lotus 72 to prawdziwa rewolucja w projektowaniu samochodów wyścigowych. Lotus 72 był napędzany przez silnik Ford Cosworth DFV, 3-litrowy V8, który generował moc od 440 do 465 KM przy 10,000-10,800 obr./min. Samochód wyróżniał się pionierskimi rozwiązaniami, takimi jak hamulce umieszczone wewnątrz, boczne chłodnice i aerodynamiczne skrzydła.
Jego unikalny kształt i konstrukcja zapewniały doskonałe osiągi i stabilność. Początkowo samochód miał problemy z prowadzeniem z powodu skomplikowanej geometrii zawieszenia zaprojektowanej do minimalizacji nurkowania przy hamowaniu i przysiadania przy przyspieszaniu. Po modyfikacjach zawieszenia, które poprawiły wyczucie kierowcy, Lotus 72 stał się jednym z najbardziej zaawansowanych technicznie i udanych bolidów w historii F1.
1970: Lotus 72 zadebiutował na Grand Prix Hiszpanii, ale z powodu problemów z zawieszeniem został wycofany. Po modyfikacjach Jochen Rindt wygrał kolejne wyścigi, w tym Grand Prix Holandii, Francji, Wielkiej Brytanii i Niemiec. Rindt zdobył tytuł mistrza świata pośmiertnie po tragicznej śmierci na torze Monza, a Lotus zdobył mistrzostwo konstruktorów.
1971-1972: Pod kierunkiem Tony’ego Rudda, byłego inżyniera BRM, samochód został zmodernizowany, co pozwoliło Emersonowi Fittipaldiemu na zdobycie tytułu mistrza świata w 1972 roku. Lotus ponownie zdobył mistrzostwo konstruktorów, tym razem z nowym czarno-złotym malowaniem sponsorowanym przez John Player Special.
1973: Nowe przepisy bezpieczeństwa wymusiły dalsze modyfikacje. Ronnie Peterson dołączył do zespołu i wygrał cztery wyścigi, podczas gdy Fittipaldi wygrał trzy. Choć Jackie Stewart zdobył tytuł mistrza kierowców, Lotus utrzymał mistrzostwo konstruktorów.
1974-1975: Peterson stał się liderem zespołu, a Jacky Ickx dołączył jako partner. Mimo prób wprowadzenia nowego modelu Lotus 76, zespół kontynuował używanie modelu 72, który w 1974 roku zdobył kolejne trzy zwycięstwa. W 1975 roku, mimo dalszych modyfikacji, Lotus 72 nie był w stanie konkurować z nowymi samochodami Ferrari i Brabhama, kończąc sezon na szóstym miejscu w klasyfikacji konstruktorów.
Po 20 zwycięstwach, dwóch tytułach mistrza kierowców i trzech tytułach mistrza konstruktorów, Lotus 72 został wycofany z eksploatacji w 1976 roku, ustępując miejsca modelowi Lotus 77. Długa żywotność i sukcesy czynią go jednym z najbardziej udanych samochodów w historii Formuły 1.