Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

2020s Art cars hypercars Made in Uk racing cars

Lotus Evija-Najmocniejszy elektryczny samochód

Lotus Evija, brytyjskie auto które obecnie jest najmocniejszym samochodem elektrycznym na świecie. Wbrew planom weszła do produkcji w roku 2023, a nie 2020 jak to zakładał producent, jednak może to i dobrze że dostaliśmy w pełni ukończone auto.Lotus Evija, brytyjskie auto które obecnie jest najmocniejszym samochodem elektrycznym na świecie. Wbrew planom weszła do produkcji w roku 2023, a nie 2020 jak to zakładał producent, jednak może to i dobrze że dostaliśmy w pełni ukończone auto.

Lotus Evija-Dane techniczne

Zacznijmy od tego co w tym samochodzie wydaje się być najważniejsze i wzbudza największy podziw-moc. Cztery elektryczne silniki dysponują mocą, uwaga, 2011 koni mechanicznych i 1704 Nm momentu obrotowego. Przyspieszenie do setki zajmuje Eviji 2,9 sekundy, do 300km/h 9,2 sekundy, a prędkość maksymalna to 320km/h. Napęd to oczywiście AWD, po jednym silniku na każde koło. Taki system znajdziemy w kilku innych elektrycznych hipersamochodach np. w Rimacu Neverze.

Nadwozie

Widać że przy swoim pierwszym elektrycznym samochodzie lotus się postarał. Nadwozie wykonane zostało m.in. z włókna węglowego dzięki czemu waga wynosi tylko 1680kg. Duże wrażenie wzbudzają ogromne wloty i wyloty powietrza, z boku samochodu i z tyłu, otoczone światłami. Przedni pas Eviji przywodzi mi na myśl Ferrari, w bardziej minimalistycznym wydaniu. Drzwi, jak to na hipersamochód przystało, otwierają się do góry.

Wnętrze

We wnętrzu Lotusa nie znajdziemy zbyt dużo bajerów, nie są one potrzebne w hipersamochodzie. W środku znajduje się tylko jeden ekran który wyświetla kierowcy najważniejsze parametry w czasie jazdy. Kierownica stylizowana jest na te z F1, jednak jej design jest zdecydowanie bardziej przyziemny i spokojny. Środkowy tunel robi wrażenie, jest rozciągnięty pod ukosem od foteli aż do deski rozdzielczej, znajduje się na nim panel sterujący. W środku znajdują się podłużne światła, umiejscowione na desce rozdzielczej i w bocznych drzwiach. Evija jest oczywiście dwumiejscowa i dwudrzwiowa.

Ciekawostki

Sprzedaż Lotusa ograniczyła się do 130 sztuk, z czego każda kosztowała co najmniej 1,7 miliona funtów. Po przeliczeniu z aktualnym kursem jest to około 8,5 miliona złotych. Evije naładować można w 18 minut przy użyciu ładowarki o mocy 350 Kw. Co ciekawe (i niestety), korzystanie z pełnej mocy silników możliwe jest tylko przez 7 minut. Według producenta samochód może pokonać 315 kilometrów na jednym ładowaniu, a wykorzystaniem baterii można sterować wybierając jeden z pięciu trybów jazdy-Range, City, Tour, Sport lub Track

Lotus Evija X

Evija X to wyczynowa i torowa wersja zwykłego modelu. Powstała tylko jedna sztuka i ten właśnie egzemplarz ustanowił czas na Nordschleife sześć minut 24,047 sekund co jest najlepszym czasem samochodu opartego na aucie produkcyjnym i czwarty najlepszy czas w ogóle. Pomimo i tak już świetnego wyniku, Lotus twierdzi że przy lepszych warunkach i lepszych przygotowaniach udałoby się ustanowić jeszcze niższy czas. Ekstremalna wersja otrzymała ogromny tylny spoiler, wielki splitter i inne elementy pakietu aerodynamicznego. Ze zmian można jeszcze wymienić nowe zawieszenie, układ chłodzenia, hamulce z węglowymi tarczami, felgi i opony Pirelli. Niestety, na tegorocznym Festiwalu Prędkości w Goodwood kierowca rozbił auto kilka sekund po starcie.