1980s racing cars

McLaren MP4/4

McLaren MP4/4, to jeden z najbardziej udanych samochodów Formuły 1. Został zaprojektowany przez Steve’a Nicholsa i Gordon Murray, a napędzany był przez silnik Honda RA168E, V6 turbo o pojemności 1,5 litra. W sezonie 1988 za kierownicą tego auta zasiadali Alain Prost i Ayrton Senna, co zapewniło zespołowi McLaren dominację w mistrzostwach.

McLaren MP4/4

MP4/4 zadebiutował w 1988 roku na Grand Prix Brazylii, gdzie od razu odniósł pierwsze zwycięstwo. Samochód wygrał 15 z 16 wyścigów w tamtym sezonie, zdobywając zarówno mistrzostwo kierowców dla Ayrtona Senny, jak i mistrzostwo konstruktorów dla McLarena. Zwycięstwa te były możliwe dzięki wyjątkowej aerodynamice i zaawansowanej technologii, które pozwalały na osiąganie doskonałych wyników na torze.

McLaren MP4/4
McLaren MP4/4

Jednym z kluczowych elementów MP4/4 była jego niska masa – 540 kg – oraz potężny silnik, który generował 675 KM przy 12,500 obr./min. Samochód był również wyposażony w 6-biegową manualną skrzynię biegów Weismann-McLaren, a jego zawieszenie składało się z podwójnych wahaczy oraz sprężyn i amortyzatorów. Dzięki tym innowacyjnym rozwiązaniom MP4/4 mógł osiągać niezwykłe prędkości i zapewniać doskonałą stabilność na torze.

McLaren MP4/4
McLaren MP4/4

Sezon 1988 był dla McLarena niemal perfekcyjny. Zespół zdobył pole position w 15 z 16 wyścigów, a kierowcy zakończyli sezon z dziesięcioma najszybszymi okrążeniami. Jedynym wyścigiem, którego nie udało się wygrać, było Grand Prix Włoch na torze Monza, gdzie Senna miał wypadek z Jean-Louisem Schlesserem.

McLaren MP4/4

MP4/4 był tak dominującym samochodem, że do dzisiaj jest uważany za jeden z najlepszych w historii Formuły 1. Po zakończeniu sezonu 1988 McLaren kontynuował swoją współpracę z Hondą, wprowadzając model MP4/5 na sezon 1989, który również odnosił sukcesy, choć nie były one już tak spektakularne jak te osiągnięte przez MP4/4.

McLaren MP4/4
McLaren MP4/4

Samochód ten jest pamiętany nie tylko za swoje osiągi, ale również za niezapomniane pojedynki między Senną a Prostem, które przeszły do historii sportów motorowych. MP4/4 pozostaje symbolem doskonałości inżynieryjnej i sportowej rywalizacji na najwyższym poziomie.

O autorze

Mam 20 lat i jestem redaktorem naczelnym Corsa Classica oraz twórcą kanału Jazdajakmarzenie na TikToku, gdzie zgromadziłem już ponad 50 tysięcy obserwujących. Moja pasja do samochodów zaczęła się w wieku 5 lat i od tamtej pory nie przestaję zgłębiać świata motoryzacji – od największych wystaw jak Goodwood i Essen Motor Show po muzea samochodowe w całej Europie. Latami zbierałem modele aut od Autoart po CMC, ucząc się każdego detalu. Dziś tworzę treści, które przyciągają prawdziwych pasjonatów motoryzacji.