Torowa wersja znanego hipersamochodu – Senny. Auta jak McLaren Senna GTR to prawdziwe bestie bez kagańca, potwory przeznaczone do poruszania się tylko i wyłącznie na torze. W takich samochodach nie suche dane techniczne są istotne, ale aerodynamika, docisk i prowadzenie. Sztuka tworzenia pojazdów nie tylko czterokołowych, to modlitwa do piękna i oda do prędkości.
McLaren Senna GTR – historia, dane techniczne i nie tylko
McLaren Senna to hołd dla zmarłego tragicznie w wypadku Brazylijskiego kierowcy McLarena – Ayrtona Senny. Torowa wersja tego modelu ma zaledwie 25 KM więcej (825KM) i o 25% większy docisk (1000kg na 250km/h), a przy tym kosztuje prawie dwa razy więcej. O co więc chodzi? Dla GTR najistotniejsze nie są takie czynniki jak moc, lecz inne parametry. W porównaniu do drogowego brata, McLaren Senna GTR ma znacznie poprawioną aerodynamikę, jest o 186 lżejszy i posiada lepsze zawieszenie. Po przeliczeniu widzimy, że stosunek mocy do masy to 1,4 kg/1KM (!).
Nadwozie, silnik i technologie
Tył nadwozia to prawdziwa sztuka, wyrzeźbiona Brytyjskim dłutem w bryle auta. Cieńkie tylne światła, potężny dyfuzor i ogormny spoiler sprawiają, że wygląd zyskuje na doniosłości i agresywności. Zerknijmy teraz pod nadwozie, zawieszenie GTRa w dużej mierze pochodzi z 720s GT3 i z tego modelu zaczerpnięta jest także kierownica. Na kierownicy znajdują się pokrętła pozwalające wybrać jeden z trzech trybów jazdy-Wet, Track i Race. McLaren używa amortyzatorów Öhlins, z przednim i tylnym stabilizatorem.
Wygląd Senny GTR zwala z nóg. Dosłownie. Brytyjscy projektanci przygotowali dla fanów motoryzacji prawdziwą ucztę, nasze oczy i zmysły (jeśli jesteśmy na tyle bogaci żeby się nim przejechać) mogą skosztować sportowej elegancji, agresywności i surowości tego modelu.
Silnik i ciekawostki
Sennę napędza czterolitrowy silnik V8 Twin Turbo. Moment obrotowy wynosi 800Nm na 5500 obr. Szacowana prędkość maksymalna i przyspieszenie do setki to 312 km/h i 2,8 sekundy, cena GTRa wynosi w przybliżeniu 5,52 milionów złotych. P1 GTR to poprzednik omawianego modelu, jednak jest między nimi znacząca zmiana – prowadzenie. Według testujących torowa Senna jest znacznie łatwiejsza w prowadzeniu i mniej ekscytująca. Mimo wszystko, producent deklaruje że Senna GTR jest najszybszym samochodem torowym marki (oprócz F1).
Powstało zaledwie 75 sztuk tego auta, każde posiada konstrukcję wykonaną z karbonu i kadłub MonoCage III-R. Bezpieczeńśtwo na torze zapewnia zaawansowany antykolizyjny system radiowy prosto z wyścigów zderzeniowych. McLaren pozwala na doskonalenie swojej jazdy, VBOX HD rejestruje sygnał wejściowy z czujników samochodu i materiał wideo z przejechanych okrążeń, dzięki temu można sprawdzić każdy ruch i wszystkie dane na temat prowadzenia.