1980s 1990s hypercars Made in germany Supersamochody Testy

Przejechałem się prototypem Porsche 959!

Wczoraj miałem niepowtarzalną okazję poprowadzić jedno z najbardziej kultowych aut w historii motoryzacji – Porsche 959. Co więcej, nie był to zwykły 959, lecz prototypowy model F7, co czyniło to doświadczenie jeszcze bardziej wyjątkowym.

Historia i osiągi Porsche 959

Kiedy Porsche 959 pojawiło się na rynku, od razu zyskało miano najszybszego auta produkcyjnego. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technicznym osiągało imponującą prędkość 317 km/h i przyspieszało do 100 km/h w zaledwie 3,6 sekundy. W tamtych czasach te wyniki robiły ogromne wrażenie. Wyprodukowano tylko 345 egzemplarzy tego modelu. Pierwszy nowoczesny supercar Porsche otworzył drzwi dla takich modeli jak Carrera GT czy 918 Spyder.

Porsche 959: Unikatowy Prototyp F7

Spośród wszystkich wyprodukowanych 959, tylko 37 to były prototypy i modele przedprodukcyjne. F7, którym miałem przyjemność jechać, to właśnie jeden z nich. Porsche wyprodukowało go w ramach testów technicznych, głównie do badań nad elektryką i sprawdzania auta w gorącym klimacie. Co ciekawe, F7 przetrwał dzięki uporowi pierwszego właściciela, który odmówił przebudowy auta do specyfikacji seryjnej.

Czym różni się F7 od wersji produkcyjnej?

F7 nie posiada kilku charakterystycznych elementów seryjnych 959. Nie znajdziesz tutaj wspomagania kierownicy, regulowanego zawieszenia ani lusterka po prawej stronie. Auto wyróżniają także białe, magnezowe felgi, które odróżniają je od innych prototypów, ale to, co najbardziej zachwyca, to jego unikatowość. Obecnie uważa się, że tylko jedna trzecia prototypów F-Series przetrwała, a F7 to jedyny sprawny egzemplarz, którym można jeździć.

Porsche 959: Cena legendy

Dziś Porsche 959 to jeden z najbardziej pożądanych samochodów sportowych na świecie. Jego cena waha się między 1 a 2 miliony dolarów. F7, którego miałem okazję poprowadzić, jest dostępny za 1,5 miliona dolarów. To prawdziwa gratka dla kolekcjonerów i miłośników klasycznych supercarów.

Porsche 959. Zdjęcia robione przez: Jan Baedeker. Classicdriver

Podsumowanie i zaproszenie

Jazda 959, zwłaszcza tak unikatowym egzemplarzem jak F7, to doświadczenie, które trudno opisać słowami. To auto jest symbolem inżynieryjnej doskonałości, a możliwość prowadzenia go to spełnienie motoryzacyjnych marzeń.

Cały film z przejazdu możecie zobaczyć na moim profilu @jazdajakmarzenie. Zapraszam!

O autorze

Mam 20 lat i jestem redaktorem naczelnym Corsa Classica oraz twórcą kanału Jazdajakmarzenie na TikToku, gdzie zgromadziłem już ponad 50 tysięcy obserwujących. Moja pasja do samochodów zaczęła się w wieku 5 lat i od tamtej pory nie przestaję zgłębiać świata motoryzacji – od największych wystaw jak Goodwood i Essen Motor Show po muzea samochodowe w całej Europie. Latami zbierałem modele aut od Autoart po CMC, ucząc się każdego detalu. Dziś tworzę treści, które przyciągają prawdziwych pasjonatów motoryzacji.