Mercedes CLA 250E: Mistrz miejskich tras
Mercedes Benz Polska rzucił mi kluczyki do Mercedes CLA 250E Shooting Brake na tydzień, i… już po dwóch dniach miałem na liczniku ponad 2000 km. Ten samochód to coś więcej niż podrasowana A-klasa – to świetna alternatywa dla typowego kombi, która przyciąga uwagę i prowadzi się naprawdę dobrze.
Bak paliwa w Mercedesie CLA 250e to wątpliwa inwestycja – 35 litrów w aucie tych rozmiarów to bardziej „espressówka” niż pełnowymiarowy zbiornik. W praktyce, przy dłuższych trasach, po rozładowaniu baterii zasięg wynosi około 400 km. W mieście daje radę, ale na długą podróż lepiej wcześniej zaplanować tankowanie.
CLA 250e to hybryda plug-in z silnikiem 1.3 litra wspartym jednostką elektryczną, razem generującymi 218 KM. Całkiem obiecująco, prawda? Przy regularnym ładowaniu, spalanie w mieście może spaść nawet do około 2 l/100 km – o ile bateria jest naładowana. Producent obiecuje zasięg na samym prądzie wynoszący 63 km, choć realnie to bliżej 50 km. Nadal dobry wynik na codzienne dojazdy.
A jak z dłuższymi trasami, gdy bateria się rozładuje? Wtedy 1.3-litrowy silnik benzynowy CLA przejmuje stery, spalając średnio 6-7 l/100 km. Przy mocniejszym naciskaniu pedału gazu, zużycie wzrasta do około 8 litrów. To nadal jest świetny wynik, ale aby trzymać się niższych wyników, warto pamiętać o regularnym ładowaniu.
Styl i funkcjonalność w jednym
CLA Shooting Brake wyróżnia się stylem, ale ma również więcej przestrzeni niż A-klasa, nie dorównując jednak C-klasie czy SUV-om pod kątem pakowności. Choć Mercedes nie poszedł w typowo rodzinne klimaty, ten model celuje w kierowców, którzy cenią sobie praktyczność z odrobiną elegancji. To model, który umiejętnie wypełnia niszę na rynku – zwłaszcza że Audi i BMW nie podjęły się podobnego wyzwania.
CLA Shooting Brake daje 505 litrów bagażnika, czyli wystarczająco, by pomieścić weekendowy bagaż i codzienne zakupy. Choć może nie jest to przestrzeń rodzinna, model świetnie spisuje się jako stylowa alternatywa dla crossoverów i większych kombi. Po złożeniu siedzeń przestrzeń ta wzrasta nawet do 1370 litrów. W wersji hybrydowej liczby są nieco niższe, ale nadal imponujące, zwłaszcza gdy porównać je do bardziej klasycznych modeli. Czy jest bardziej praktyczny niż wersja coupe? Tak – tutaj mamy nie tylko więcej miejsca na bagaż, ale też dodatkową przestrzeń nad głową w tylnej części.
Mercedes CLA 250E: Jak się prowadzi?
Jazda CLA Shooting Brake to coś więcej niż przesiadka do eleganckiej wersji A-Class. Ten model został zaprojektowany, aby sprawiać przyjemność z prowadzenia. CLA różni się tu bardziej niż się wydaje – szerszy rozstaw osi, usztywniony stabilizator przedni, przestrojone sprężyny i amortyzatory nadają mu bardziej stabilnego, precyzyjnego charakteru. Na autostradzie CLA Shooting Brake zyskuje przewagę, gwarantując płynną jazdę nawet przy większych prędkościach, co sprawia, że jest idealnym wyborem na dłuższe trasy.
W kwestii komfortu jazdy CLA doskonale radzi sobie z nierównościami, utrzymując stabilność na zakrętach i płynność jazdy w mieście. Przód już tak nie opada przy progach zwalniających, a to efekt mocniejszego nadzoru nad zawieszeniem. W bardziej krętych trasach CLA Shooting Brake zachowuje się znacznie precyzyjniej niż podstawowa A-Class, zwłaszcza przy silnikach benzynowych, które szybko reagują na ruchy kierownicą.
Do wyboru mamy ekonomicznego diesla 220d, dynamiczne benzyny o mocy od 134 do 415 KM oraz wersję hybrydową dla ekologicznych. Diesel Mercedes CLA 220d to idealny kompromis dla dłuższych tras, natomiast hybryda sprawdzi się na krótszych dystansach – pod warunkiem, że akumulator jest naładowany.
Dla mnie idealnym wyborem pozostaje 250e z hybrydowym silnikiem 1.3 Turbo, który daje świetny kompromis między mocą a ekonomią. Chociaż jeszcze nie miałem okazji testować wersji AMG, 250e zapewnia osiągi, które spełniają moje codzienne potrzeby.
Mercedes CLA: Wnętrze – Elegancja mercedesa
W środku CLA Shooting Brake oferuje to, czego można oczekiwać po Mercedesie – wyrafinowany styl, staranne wykończenie i charakterystyczny dla marki klimat premium. Tablica rozdzielcza przyciąga wzrok eleganckimi, błyszczącymi akcentami. Dwa duże 10,25-calowe ekrany – jeden centralny, drugi za kierownicą – tworzą nowoczesny, uporządkowany kokpit. Szerokie sportowe fotele zapewniają wygodę, nawet podczas dłuższych podróży, i nadają wnętrzu sportowy akcent. Wieczorem, kiedy oświetlenie wnętrza dodaje klimatu, czujemy się trochę jak w eleganckim klubie.
System MBUX, który Mercedes stosuje we wszystkich nowych modelach, jest wyjątkowo szybki i intuicyjny. Możliwość sterowania głosem poprzez komendę „Hey Mercedes” to dodatkowy element luksusu. Jedynym minusem są dotykowe przyciski na kierownicy, które czasem bywają kapryśne. W końcu ekran dotykowy w centralnej części okazuje się wygodniejszy i bardziej intuicyjny.
Podsumowanie
CLA Shooting Brake to elegancki i praktyczny Mercedes, który wypełnia niszę między hatchbackiem a pełnoprawnym kombi. Mercedes stworzył auto, które jednocześnie oferuje luksus i sportowy sznyt, a nieco więcej przestrzeni czyni je wyjątkową propozycją w segmencie.