Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

2020s Naukowe Supersamochody

Silnik „Dark Matter” od Koenigsegga – Jak działa?


Koenigsegg znowu zadziwia świat motoryzacji. W hybrydowym hypercarze Gemera zaprezentowano nowy elektryczny silnik „Dark Matter”, który waży mniej niż 40 kg, a generuje aż 800 KM i 1250 Nm momentu obrotowego. Jak to możliwe?

Tajemnica tkwi w technologii sześciu faz, która pozwala efektywniej rozprowadzać prąd i unikać nadmiernego nagrzewania się silnika. To jakby dwa trójfazowe silniki zamknięte w jednej obudowie. Koenigsegg wykorzystuje też wyjątkowe podejście do konstrukcji, które łączy cechy silników radialnych i osiowych, tworząc unikalny system nazwany „raxial flux”. Efekt? Więcej miejsca dla siły magnetycznej, a to oznacza więcej momentu obrotowego i mocy.

Technologia „Dark Matter” to kolejny krok w rozwoju silników elektrycznych. Hybrydy i elektryki z sektora luksusowych samochodów sportowych zaczynają korzystać z coraz bardziej egzotycznych rozwiązań, a Koenigsegg po raz kolejny udowadnia, że jest liderem innowacji.

Bez wątpienia, przyszłość motoryzacji będzie pełna jeszcze ciekawszych projektów.


O autorze

Mam 20 lat i jestem redaktorem naczelnym Corsa Classica oraz twórcą kanału Jazdajakmarzenie na TikToku, gdzie zgromadziłem już ponad 50 tysięcy obserwujących. Moja pasja do samochodów zaczęła się w wieku 5 lat i od tamtej pory nie przestaję zgłębiać świata motoryzacji – od największych wystaw jak Goodwood i Essen Motor Show po muzea samochodowe w całej Europie. Latami zbierałem modele aut od Autoart po CMC, ucząc się każdego detalu. Dziś tworzę treści, które przyciągają prawdziwych pasjonatów motoryzacji.